Hopp til innhold

Skuffa gründer gir ikke opp: – Jeg er ikke avhengig av statens penger

Tidligere Widerøe-pilot Ola Giæver ville utkonkurrere Widerøe, men lyktes ikke. Nå satser han alt på åpne ruter, og hevder han har levert sitt siste anbud på kortbanenettet.

Ola Giæver

Tidligere Widerøe-pilot Ola Giæver og hans nye flyselskap FlyViking forsøkte å ta opp konkurransen med sin forrige arbeidsgiver med å legge inn anbud på fem ruteområder. Samtlige ble avvist av samferdselsdepartementet.

Foto: NRK/Privat

– Jeg sitter akkurat og trykker enter på å hente et fly i Canada. Jeg er ikke avhengig av statens penger, sier flyselskapsgründer Ola Giæver til NRK.

Mandag ble det kjent at samferdselsdepartementet har tildelt flyselskapet Widerøe kontrakt på alle de 13 utlyste ruteflystrekningene i Nord-Norge fra 1. april 2017.

Widerøe vant i konkurranse med danske Danish Air Transport (DAT) og nordnorske FlyViking, der Lyngen-mannen Ola Giæver er hovedaksjonær.

– Min forretningside har aldri vært bygd opp på anbudsutregninger. Men når vi leverte et anbud, og registrerer at vi er 100 millioner kroner rimeligere på Finnmarka, så er det noen bjeller i mitt hode som ringer, sier Giæver.

Han hevder Widerøe har drevet taktisk anbudsutregning, og analysert FlyViking og DAT. Det begrunner han med at hans eget flyselskap skal ha vært rimeligere enn Widerøes anbud på Lofoten.

– Widerøe har funnet at vi kan klare å få Lofoten, og dermed har de dumpet prisen der og vunnet. Men de har ikke dumpet på Finnmarka, der har de tatt igjen med 100 millioner kroner, hevder Giæver.

Gir ikke opp

Giæver reagerer på at Samferdselsdepartementet ikke ventet på at FlyViking skulle få de nødvendige lisensene på plass, som etter hans mening var noen dager unna.

– De valgte å akselerere denne prosessen. Men vi kan jo tenke på om det var nødvendig, når staten ville spart 100 millioner kroner på å vente litt, mener flyselskapsgründeren.

– Man blir skuffa når man ser hvordan staten bereder sitt bo med offentlig skattede midler. Det er klart, det er man.

Ola Giæver kaster ikke inn håndkleet til tross for tapet av kortbanenettet.

– Vi har masse strekninger vi kan fly. Vi er avhengig av lisens, men ikke anbud fra staten. Jeg tror både DAT og FlyViking har levert sitt siste anbud til staten. De får bruke Widerøe i framtiden, sier han.

– Hvilke åpne ruter skal du starte opp på?

– Det er min store hemmelighet og andre sin nysgjerrighet, sier Giæver.

– Helt håpløst

Widerøe forsikrer at de er vel kjent med konkurranselovgivningen og de rammene loven setter, sier kommunikasjonsdirektør Silje Brandvoll.

– Jeg kan forsikre alle om, inkludert Ola, at vi ikke har gitt pris på en eneste anbudsstrekning der vi ikke forventer å tjene penger. Anbudet er selvsagt gitt under forutsetning av at det er konkurranse, noe annet ville vært ganske dumt, sier Brandvoll.

Hun avkrefter at påstandene Giæver kommer med har skjedd.

– Det blir helt håpløst, vi kan ikke sammenligne ruteområder. Vi forventet at det ble lagt inn konkurrerende tilbud på samtlige ruter i Nord-Norge, og vi har gitt så god pris som overhodet mulig. Men selvsagt innenfor lovens rammer, sier Brandvoll.

Mistet jobben i Widerøe

Gjennom selskapene Giæver Invest og Giæver Holding har Ola Giæver aksjemajoriteten i flyselskapet med 76 prosent. Fiskebåtreder Ola Olsen i Havøysund eier 20 prosent, mens resten fordeler seg på fem andre aksjonærer.

FlyViking har allerede leaset et Dash 8 103-fly fra et selskap i Canada, et fly som Ole Giæver etter planen skal fly til Norge i nær framtid.

Ola Giæver har vært flyver i Widerøe i 33 år, men ble etter hvert en omstridt arbeidstaker. Han sluttet i april 2015 etter å ha tapt en rettssak mot sin arbeidsgiver.