– Jeg legger meg langflat, sier rektor Sylvi Berg ved Stangnes videregående skole i Harstad.
Skolen har fått 115 nye dørskilt. I tillegg til at alle toalettene har fått stor bokstav i damer og herrer, som om det skulle vært egennavn, har også tre andre dører på skolen fått skilt som ikke er skrevet korrekt.
«Klima, Energi, og Miljøteknikk», står det på en dør.
– Kan du se feilen, spør vi en lærer i det hun farer forbi i godt driv mot lærerværelset.
– Nei, sier hun og strener videre.
18 år gamle Simen E. Pettersen stopper også opp og ser nøye på skiltet.
Han tenker seg nøye om. Skal det være stor bokstav etter komma, spør reporteren, og med ett ser også Stian at skiltet «Klima, Energi, og Miljøteknikk», skal skrives «Klima-, energi- og miljøteknikk». Altså små bokstaver etter komma.
«Bygg og Anleggsteknikk» står det på annen dør. «Åpningstider Bibliotek», står det på en tredje. Det burde vært skrevet «Bygg- og anleggsteknikk», altså med bindestrek etter bygg og liten a i anleggsteknikk.
Det hører også med til historien at da lærerne fikk utdelt jakker med teksten anleggsteknikk på ryggen, var det skrevet med en n for mye. Anleggsteknikk heter det.
Pinlige skrivefeil
– Sånn skal det ikke være, slår rektor Berg fast.
– Jeg vet ikke om jeg skal være flau, men det er pinlig, sier hun. Det burde vi som skole ha sett. Vi har jo vært med og lest korrektur på dette sammen med leverandøren av skiltene.
Det pussige er at skiltinga på samisk er korrekt. Der er fagene ikke benevnt med versaler, men med små bokstaver først i ordet.
– Det er et dårlig signal til elevene. Det betyr at vi ikke tar norsk på alvor, og det kan vi ikke være bekjente av. Dette må vi ta opp med leverandøren av skiltene, men det er utrolig at vi ikke har lagt merke til det før, sier Berg.
– Takk for oppmerksomheten
Rektor viser også til at det er mye rart på Troms fylkeskommunes egne nettsider om utdanning.
– Der kan vi lese om «Teknikk og Industriell Produksjon med fordypning i Sveiseteknikk» og «Elektro med fordypning i Elkraft», for å nevne noe. Da er det kanskje ikke rart leverandøren har gått i språkfella. Vi må få ryddet opp i dette, sier hun.
Fylkesråd for utdanning, Roar Sollied (V) sier han ikke har hatt noe med disse tekstene å gjøre, og at han selv er snar til å påpeke slike feil både på skilt og i saksframlegg.
– Men når det gjelder konkrete titler på utdanningsprogram/programfag/utdanningstilbud framstår de ofte bedre som egennavn med store forbokstaver (versaler). Men vi skriver likevel bare stor bokstav i starten: Klima, miljø og miljøteknikk.
– Ellers er vel rektor såpass berørt at hun ordner den saken, sier fylkesråden og takker for oppmerksomheten rundt skoleskiltene.