Hopp til innhold

Arresterer turistskip: – De driver med sosial dumping

Norsk Sjømannsforbund aksjonerer mot to turistskip på Svalbard, fordi det utenlandske mannskapet om bord i skipene ikke har fått lønn og kontrakter de har krav på.

Langøysund

Skipet «Langøysund» brukes til å frakte turister i Svalbard-området. Nå settes skipet i arrest fordi det utenlandske mannskapet om bord ikke har fått utbetalt norsk lønn.

Foto: Torgeir Skeie / NRK

Johnny Hansen i Sjømannsforbundet

Nestleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund.

Foto: Kai Jacobsen

– Dette er sosial dumping, sier nestleder i Norsk Sjømannsforbund, Johnny Hansen til NRK.

De siste dagene har Norsk Sjømannsforbund inspisert fartøyer på Svalbard. På to skip som går turisttrafikk ble det avdekket feil i lønns- og kontraktsforhold, skriver Sjømannsforbundet i en pressemelding.

Fikk ikke kontrakt

På «Langøysund» får ikke det filippinske mannskapet lønn etter inngåtte gyldige norske arbeidskontrakter. Mannskapet på «Billefjord», som også er fra Filippinene, har ikke gyldige norske arbeidskontrakter i det hele tatt.

Norsk Sjømannsforbund planlegger nå arresten av «Langøysund». Det vil bli stilt krav om at mannskapet skal få utbetalt utestående lønn.

– Skipet blir liggende til kai i arrest helt til det kan dokumenteres at lønns- og kontraktsforholdene er på plass, sier Hansen.

– Kan boikotte fysisk

Forbundet forbereder lovlig boikott av «Billefjord», for at mannskapet om bord skal få lovlige norske arbeidskontrakter.

Alle sjøfolk har, uansett nasjonalitet, krav på lovlig norsk kontrakt så lenge de jobber om bord på skip som er registrert i Norsk ordinært skipsregister.

– Når vi boikotter et skip lovlig blokkerer vi båten, slik at det ikke er mulighet for drift. Det kan gjøres på flere måter, blant annet fysisk, eller ved å sørge for at båten ikke får oppdrag, sier Hansen.

Kom ikke med dokumentasjon

«Langøysund» tilhører rederiet Henningsen Transport & Guiding AS. På «Billefjord» er Stig Henningsen fra det samme rederiet involvert i driften.

Stig Henningsen har hevdet at alt er i orden med lønnen til mannskapene på begge skipene. Men, Henningsen kom ikke med dokumentasjon på dette til Norsk Sjømannsforbund innen fristen forbundet ga ham.

Den gikk ut klokken 09.00 torsdag morgen.

Det har ikke lyktes NRK å komme i kontakt med Stig Henningsen i Henningsen Transport & Guiding AS.

– Iversettes raskt

– Det er endel juridiske ting som må avklares. Ifølge vår advokat skal arrest iverksettes ganske raskt, mens boikotten skal varsles ei uke i forveien, sier Hansen.

I slutten av april fikk det filippinske mannskapet på «Langøysund» lovlige norske arbeidskontrakter med norske lønns- og arbeidsvilkår.

Det skjedde da Sjøfartsdirektoratet etter en rutinekontroll ga skipet forbud mot å seile videre så lenge mannskapet hadde ulovlige kontrakter.

– Skal sikre at de kan bo i Norge

På skipet «Billefjord» har mannskapet altså fortsatt slike ulovlige kontrakter.

– Vi er opptatte av at disse sjøfolkene skal ha norske lønnsnivåer og kontrakter. Det skal sikre blant annet sikre at det er mulig for dem å bo i Norge og leve med norske kostnadsnivåer, sier Johnny Hansen i Sjømannsforbundet.

– Skipene kan ikke driftes normalt før dokumentasjon på at lønns- og arbeidsforhold er på plass, sier Hansen.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark