Mener «finfluenserne» kan for lite om regelverket

På nettet kryr det av påvirkere som kommer med råd om hva du bør gjøre med pengene dine. Nå vil Finanstilsynet og Forbrukertilsynet kurse «finfluenserne» om hvilke lover og regler som gjelder.

Asker. Aksjar. Hafstad vgs.

ILLUSTRASJONSFOTO: Stadig flere nordmenn eier aksjer. Mange tar imot råd fra såkalte «finfluensere». Men kjenner disse påvirkerne regelverket godt nok?

Foto: Synne Sørenes / NRK

Det siste året har det blitt mer populært å gi tips om investeringer og aksjer i sosiale medier.

Vi ser at det antageligvis er liten kunnskap om at det er et regelverk rundt dette, og nå vil vi nå ut til såkalte finfluenserne for å informere dem om rammene for det de holder på med.

Det sier Jo Gjedrem, forbrukerkoordinator i Finanstilsynet. Sammen med Forbrukertilsynet arrangerer de et seminar over nettet for å informere påvirkere innen finansverden om hvilke lover og regler som gjelder.

– Overtredelser kan føre til gebyr og være straffbart i grove tilfeller, men nå vil vi fokusere på å nå ut og gjøre dem klar over regelverket, forklarer Gjedrem.

– Mye useriøst

Christopher Vonheim er programleder i podkasten «Vonheim», hvor gjester inviteres til å fortelle om sine erfaringer innen finans.

– Vi har fokus på at det vi produserer er inspirasjon, ikke råd, sier han.

Christopher Vonheim

Christopher Vonheim jobber selv med å formidle informasjon om finans gjennom podkasten Vonheim.

Foto: Privat

Vonheim legger vekt på det er vanskelig å gi generelle råd innenfor finans, da hva som er lurt å investere i vil variere fra person til person.

Han er positiv til at det legges et større fokus på regelverket.

– Det er mye useriøst der ute.

Engasjement for det ekstreme

Vonheim har selv merket en økt interesse for visse temaer.

Hvis jeg forteller om hvorfor man for eksempel kan kjøpe Bitcoin eller en aksje, kan vi få mange flere lyttere, forklarer han.

Vonheim viser derfor til at mange tyr til ekstreme tips og utsagn for å holde engasjementet blant lyttere, lesere eller seere oppe.

– De som skal tjene penger raskt må ta høyere risiko, og det er da det farlige kommer. Er du naiv og unøyaktig kan du bli lurt.

Det er ingen som kan spå hva som vil skje på aksjemarkedet eller hvordan verdien på kryptovaluta vil svinge.

Vonheim forklarer at personer med erfaring kan gjøre beregninger basert på tidligere utfall, men at det ikke vil være sikkert.

– Jeg forstår at det kan friste å gjøre en risikofylt investering for å tjene raske penger, men det kan også gå andre veien, sier han.

To lover som gjelder

Det er markedsføringsloven og verdipapirhandelloven man er underlagt om man gir finansielle tips i sosiale medier.

Hvis påvirkere tjener penger på det de sier, regnes det som markedsføring, og da går det under markedsføringsloven.

Jo Gjedrem, Forbrukertilsynet

Jo Gjedrem er forbrukerkoordinator i Finanstilsynet.

Foto: Kimm Saatvedt

Fra vår side er det verdipapirhandelloven som gjelder. Den lovfester blant annet at du må oppgi hvem du er, fremstille stoff på en ryddig måte som ikke er villedende og opplyse om egne interesser, sier Gjerdrem.

Det innebærer blant annet at man må informere publikummet om man er tilknyttet eller har egne aksjer i selskapet man anbefaler å investere i.

Gjerdrem har klare råd til de som tar råd fra finansielle påvirkere:

– Ikke lytt på råd fra personer som ikke har nødvendig kompetanse, undersøk hvorfor personen gir denne anbefalingen og sett deg inn i produktet og risikoen. Ha et kritisk blikk, det er langt fra sikkert at det de sier er riktig.

Nyheter fra Troms og Finnmark