Snart kan charterhodepinen være over

Reiselivet får de tre nordligste fylkene med på eget fond for charterflyvninger til landsdelen.

Jet Time fly

Et eget charterfond skal hjelpe flyselskap til å få nye charterruter i gang mellom Nord-Norge og resten av Europa. Diskusjonen om lovligheten av et slikt fond har foregått i årevis. – Nå har vi endelig fått det på plass, sier fylkesordfører i Finnmark, Runar Sjåstad.

Foto: Jet Time (arkiv)

Alle de tre nordnorske fylkene er nå klare til å bidra med penger til fondet.

Reiselivet i Nord-Norge har ventet i fire år på et eget fond for charterflyvninger til landsdelen, men nå kan ventetiden være over.

Runar Sjåstad

Fylkesordfører i Finnmark Runar Sjåstad er glad for at fire år med usikkerhet er over. Dermed er reiselivet i nord nærmere etableringen av et charterfond som kan bidra til å øke turiststrømmen til nord. Her forteller Sjåstad om Finnmark under en olje- og gassmesse i Moskva i 2012.

Foto: Finnmark Fylkeskommune

– Samtalene for å få det etablert har pågått en stund. Vi har ventet på utredningen i forhold til EØS-regelverket for å se om dette er lovlig. Nå har vi fått den nødvendige avklaringen, sier fylkesordfører i Finnmark Runar Sjåstad.

Dermed kan charterfondet gå til endelig politisk behandling i fylkene. I Finnmark vil det skje på fylkestinget i mai.

Trenger 50 millioner kroner

Tanken er at et eget charterfond skal hjelpe flyselskap til å få nye ruter i gang.

Fondet skal forvaltes av selskapet Nordnorsk Reiseliv AS. Reiselivet har tidligere ytret at det trengs minst 50 millioner kroner til et fond som skal gi chartertrafikk til flyplasser i landsdelen.

Det er en arbeidsgruppe fra NHO reiseliv, der blant andre Avinor har deltatt, som for over fire år siden konkluderte at charterfly er det viktigste redskapet for å få fart på reiselivet i Nord-Norge.

Siden da har det rådet usikkerhet rundt konkurranseregelverket, men nå er dette avklart. Dermed kan fylkene også putte penger inn i fondet.

I fjor sommer godkjente også EFTAs overvåkingsorgan ESA etableringen av et charterfond for utenlandstrafikk til de største flyplassene i nord.

– Jeg forstår at reiselivet er utålmodig og vi er også det. Men vi måtte vente på en avklaring i forhold til regelverket. Det har tatt tid, men nå har vi endelig fått det på plass, sier fylkesordfører i Finnmark, Runar Sjåstad

Hurtigruta går nye veier for å lokke turister til norskekysten

Nordlyset trekker flere turister om vinteren, men om sommeren er tilstanden verre for Nord-Norge.

Foto: NRK

Avgjørende for kampen om turistene

Trygve Nygård, som driver GLØD Explorer i Alta, er en av dem som tidligere har uttrykt at det er synd at resten av landsdelen ikke får ta del i den store turistøkningen man har sett i Tromsø.

Cees van den Bosch

Selskapet Voigt Travel har hatt suksessfulle flyvninger fra Amsterdam og til Evenes i Nord-Norge de to siste årene. Leder Cees van den Bosch har tidligere uttrykt behovet for et charterfond for å utvikle flere flyvninger, og ønsker å lansere blant annet to direkteflyvninger fra Amsterdam og til Nord-Norge i vintersesongen.

Foto: Rune Berg

– Vi er nødt til å få turoperatørene til å selge turer til hele landsdelen. Det er vel der nøkkelen ligger. Det er lettere å komme seg til Tromsø enn til for eksempel Alta fra utlandet, sier Nygård.

Ønsket er nå at direktefly fra utlandet endelig skal kunne lande på flere flyplasser i nord.

Under Norwegian Travel Workshop i Alta i begynnelsen av April, uttrykte Cees van den Bosch, eier av reiseselskapet Voigt Travel, at de ser mot nord.

– Det er potensial for to ukentlige direkteflyvninger fra Amsterdam og til Nord-Norge i vintersesongen fra januar til april, sa reiselivslederen fra Nederland.

Flyselskapet Fly Nonstop ble i dag begjært konkurs. 
Konkursen skaper store problemer for reiselivsbedriften Sorrisniva i Alta.
Sorrisniva hadde leid inn flyselskapet for å fly turister direkte fra London i vinter.

I fjor fikk konkursen i flyselskapet Fly Nonstop store konsekvenser for reiselivsbedriften Sorrisniva i Alta. Reiselivsbedriften måtte ut å lete nye samarbeidspartnere for de 1800 gjestene som hadde planlagt tur til ishotellet. Daglig leder i reiselivsbedriften Tor Kjetil Wisløff uttrykte til NRK at dette ikke ville skjedd dersom charterfondet hadde vært på plass.