Hopp til innhold

Her tar ordføreren over flyet

– Finnes det en pilot om bord? Spørsmålet vil du ikke høre i lufta. Men ville en flysimulator-entusiast kunne overta spakene om han måtte?

Widerøes Dash 8 raser nedover rullebanen. Nåla nærmer seg 200 kilometer i timen når kaptein Lasse Haughom drar stikka til seg. Nesen løftes, og flyet stiger raskt og kontrollert.

I setet ved siden av sitter annenpiloten. Han trekker i spaken så hjulene trekker seg opp under vingene.

– Positive rate, gear up.

Fullt fokusert konsentrerer Haughom seg om instrumentene. Værforholdene er gode, men det er viktig å holde seg på rett kurs. Ved første øyekast er det vanskelig å skjønne at det er Vardøs ordfører som sitter bak spakene.

Du må nok være litt gæærn for å holde på med dette her..

Lasse Haughom, flysimulator-entusiast

Måtte ta vaskerommet

To uker tidligere. I det gamle vaskerommet i Vardø summer det jevnt og trutt fra ni datamaskiner. Varmen føles tykk i det lille rommet.

– Du får ta plass i setet til annenpiloten!

Lasse peker på setet ved siden av. Eldste sønn Morten må vike unna, jeg setter meg til rette mens skjermene lyser imot meg. Lasse gliser. Dollargliset vokser i takt med prislappene han forteller meg om. I taket lyser det knapper og brytere. Flysimulatoren i skjermene er en helt ordinær Microsoft Flight Simulator.

– Men du må vel være litt gæærn for å holde på med dette her.

Og han har nok rett i det. Kona måtte gi etter når Lasse Haughom bestemte seg for å la sin store hobby vokse seg enda større. Ut av hobbyrommet, nå trengte han vaskerommet også. Og nå som 67-åringen også har blitt ordfører og Vardøs mektigste mann, var det kanskje enda vanskeligere å stoppe ham. Åtte år etter han bestemte seg for å bygge en fullskala cockpit i kjelleren, gjør han noe motvillig opp regnskapet.

– Jeg har nok brukt rundt 200.000 kroner på dette, så jeg har blitt ganske hekta, humrer han.

From InfoDispatcher.SingleFileImporter

Bli med Lasse Haughom på turen fra Tromsø til Alta!

Campingvogn neste

Nå planlegger han å flytte simulatoren ut av kjelleren, og la kona få vaskerommet tilbake.

– En campingvogn skal stå utenfor her, så skal hele simulatoren ut dit. Så er tanken at jeg kan ta den med rundt om på flystevner og vise fram til andre interesserte i. Så kan absolutt alle se hvor gæærn jeg egentlig er!

Men Lasse Haughom er langt fra den eneste som bruker lange ettermiddager og helger på å drømme seg bort mens han flyr til fjerne himmelstrøk. I 1999 var det 21 millioner brukere av Microsoft Flight Simulator – den kanskje mest kjente av dem alle. I dag vil imidlertid ikke selskapet fortelle hvor mange som bruker simulatoren.

I år er det nøyaktig 30 år siden den første kommersielle flysimulatoren ble lansert i 1982. I videoen under kan du få en liten smakebit fra den første versjonen.

Det har skjedd mye siden den aller første versjonen av Microsoft Flight Simulator ble lansert i 1982.

– Ville nok ha mestret et ekte fly

I Vardø har sjekklistene kommet fram. Nå forbereder Lasse landinga i Alta. Etter litt leting i terrenget ser han lysene i det fjerne. Skumringen gjør vinduskjermene lysrosa. Finnmarkskysten under sprekker opp i fjorder, og små grender lyser der nede. Simulatorklokken nærmer seg fem, akkurat det samme som klokken på armen. Her er både tiden, været og landskapet nedlastet og synkronisert med virkeligheten.

– Dette er topp realisme, og alle skjermer og paneler er identiske med en ekte Boeing 737.

– Men er det så realistisk at du ville klare å lande et ekte fly?

– Det tror jeg. Jeg ville jo kjenne til de ulike systemene, knappene og kommunikasjonen. Selv om kanskje ikke landinga ville blitt så myk. Du må jo forstå flygingens mysterier for å mestre også dette.

Jeg blir nysgjerrig. Det er jo ikke uvanlig at kabinpersonalet, spesielt på lange flygninger, spør om det finnes en lege om bord. Mer sjelden er spørsmålet som ville skremt livet av de fleste passasjerer;

– Finnes det en pilot om bord?

Men dersom det nå skulle skje, undres jeg på om Lasse ville klare det. De fysiske lovene er de samme, og han har utvilsomt mange timers erfaring.

Jeg er ikke i tvil om at han kunne håndtert et ekte fly. Landingen kan bli en utfordring, men jeg tror han ville klart det også!

Bjørn Johnsen, flykaptein og instruktør

– Det handler om drømmen om å fly

vegard nergård

Vegard Nergård vet mye om hva som foregår i hodet på flygere. Han er skeptisk til om en simulatorentusiast ville klart seg spesielt bra.

Foto: Simen Follesø Røiseland / NRK

På et kontor i Tromsø sitter Vegard Nergård. Han er er førsteamanuensis ved Universitetet i Tromsø og har en doktorgrad i pedagogisk psykologi. Han har jobbet mye med mentaliteten til flygere, og som så mange andre har han både flysimulator og joystick hjemme i stua.

– For meg er det en lek, men jeg prøver å gjøre det så ekte som mulig.

På veggen står en hylle med flymodeller. Sirlig utført med alle detaljer på plass.

– Hvorfor er det så mange som lar seg fascinere av å spille dette?

– De fleste er folk som har et ønske om å fly et ekte fly. Nå er realismen så høy i simulatorene at de ikke står mye tilbake for virkeligheten. Selv erfarne piloter bruker datamaskinen hjemme til å tørrtrene i flysimulatoren.

Med dyre utdannelser blir simulatoren en lekegrind for flyentusiastene. Men likevel er Nergård skeptisk til at en simulatorentusiast ville kunne overta spakene i lufta.

– Det er en veldig stor forskjell fra simulator til det å fly et ekte fly, ikke minst fartsopplevelsen og g-kreftene. Og hvis du krasjer i simulator, tar du deg en kopp kaffe og prøver deg igjen.

– Slik fungerer det ikke akkurat i et ekte fly.

Fra Norge rundt 2005

I 2005 var Norge Rundt på besøk hos Lasse Haughom i Vardø. Nå, 7 år og flere tusenlapper senere er fortsatt entusiasmen den samme.

Bak spakene i et «ekte» fly

Et tynt snølag reflekterer månelyset en tidlig desembermorgen på Tromsø lufthavn. Målet er Widerøes hovedkvarter og deres simulator i Bodø. Nærmere et virkelig fly kommer du ikke. Her trenes selskapets piloter flerfoldige timer før de slipper til bak spakene i de virkelige flyene.

Lasse setter seg godt til rette i flyet før det 40 minutter senere lander med et smell i Bodø.

– Den landinga kunne du vel gjort bedre selv?

Lasse ler.

Men nå er det nettopp dette som skal sjekkes ut. En time senere sitter Lasse i en autentisk cockpit på Langstranda i Bodø. Den erfarne flykapteinen Bjørn Johnsen hos Widerøe går gjennom prosedyrene for å starte opp flyet. Selskapets egne nyansatte piloter skal fly minimum 44 timer her før de slipper til i et ekte fly.

– Dette er så realistisk som det er mulig å få det på bakken, forteller Johnsen.

sim bodø

Widerøes simulator i Bodø er en tro kopi av en Dash 8-100.

Foto: Simen Follesø Røiseland / NRK

– Han ville håndtert det

Godt plassert ved hver sin spake i cockpiten, tar Lasse opp mobiltelefonen sin, og viser bilde av udyret han har gjemt i kjelleren. Voksne menn blir gutter igjen av slikt.

– Vil en erfaren simulatorspiller som Lasse her kunne ta over et ekte fly om han må?

Flykapteinen som nettopp har sett bildet fra kjelleren, svarer kontant.

– Jeg er ikke i tvil om at han kunne håndtert flyet. Landingen kan bli en utfordring, men jeg tror han ville klart det også.

instruktør

Instruktør og flykaptein Bjørn Johnsen har stor tro på flyferdighetene til Lasse Haughom.

Foto: Simen Follesø Røiseland / NRK

Når hjulene kysser bakken

Motorene brummer jevnt mens farta justeres ned. Rullebanen lyser imot Lasse. Nå er det han som har kontrollen over alles skjebne - og egen stolthet.

– Dette ser jo virkelig bra ut, sier instruktør Johnsen.

Mykt setter Lasse hjulene på bakken. Lasse snur seg mot instruktøren og smiler fornøyd.

– Det hadde jo faktisk ikke vært noen fryktelig store problemer med å slippe deg opp i lufta, skryter instruktøren.

Fornøyd reiser Lasse seg opp i den trange cockpiten. Beundrer skjermene og de slitte, pelskledde setene i cockpit. Før han avslører at det kanskje fortsatt er i kjelleren og simulatorverdenen han har sitt hjerte.

– Hvor mye må jeg ut med for å få meg et av de der setene?

  • Vil du teste ut en flysimulator selv? Sjekk ut GEFS Online, som har laget en gratis simulator basert på Google Earth.
Du har kanskje en flysimulator på PC en din? Da vet du sikkert hvor vanskelig det er å ta av og å lande uten at det går galt, spesielt i begynnelsen. Når man skal utdanne ordentlige flygere bruker de også simulatorer. De er nok adskillig mer avanserte, men mye er likt det programmet som noen av dere har i PC ene deres.
I denne reportasjen får du se litt mer om hvordan det er i en flysimulator.

Se videoen fra da Newton besøkte Braathens simulator på Gardermoen.