Hopp til innhold

Utelukker ikke kanselleringer

Widerøe beskriver nå en uoversiktlig situasjon, og kan ikke garantere at de vil kunne fly som normalt dersom SAS går konkurs.

Widerøe

KAN BLI RAMMET: Widerøe er usikre på hvordan en eventuell SAS-konkurs vil påvirke deres egne flyvninger.

Foto: Helge Lyngmoe / NRK

– I utgangspunktet går jo ikke Widerøe konkurs selv om konsernet skulle gå konkurs, vi bytter da bare eiere fra SAS-konsernet til bostyret i konsernet. Men det vil bli utfordringer. Veldig mye av styringssystemene våre er integrert i SAS, og vi er ikke sikre på hva vi vil ha tilgjengelig hvis SAS går konkurs. I tillegg er vi usikre på tilgangen til bankkonti og finansrettigheter, så det er fortsatt veldig mye som er uklart for oss, sier kommunikasjonsdirektør i Widerøe Richard Kongsteien.

Han råder nå passasjerene til å holde seg oppdatert om utviklingen.

– Hvis du skal ut å reise med Widerøe, så oppfordrer jeg til å følge med på widerøe.no, der kommer vi til å legge ut all informasjon etter hvert som vi har den. I utgangspunktet planlegger vi nå for at alt skal gå som normalt, men det kan bli uregelmessigheter, og dem får du vite om på nettsiden. Eventuelt kan folk ta kontakt med den stasjonen de skal reise fra, der skal du også få svar, sier Kongsteien.

Kan bli kanselleringer allerede mandag morgen

– Vi kan ikke utelukke kanselleringer, i og med at situasjonen er såpass uoversiktlig som den er akkurat nå, sier Kongsteien.

Ifølge kommunikasjonsdirektøren kan en eventuell konkurs i SAS få konsekvenser for Widerøe-trafikken allerede fra mandag morgen.

– Det kan få konsekvenser allerede fra i morgen tidlig, all den tid vi ikke helt vet hva vi har tilgang på i morgen tidlig av styringssystemer og verktøy, sier han.

Får refundert billetten

Selskapet er inneforstått med at usikkerheten kan gå utover billettsalget, men Kongsteien påpeker at en stor del av trafikken er helt nødvendig trafikk.

– Det er jo alltid en risiko når publikum blir usikre på om flyet går eller ikke, at de da lar være å reise. Samtidig er veldig mye av den trafikken Widerøe bedriver, nyttetrafikk og nødvendig trafikk og ikke ferie og fritid. Og folk må reise, og derfor tar vi også oppgaven veldig på alvor. Vi må sørge for å raskt være på bena med et fullverdig og godt tilbud uansett hvordan det går, sier Kongsteien.

Han sier at passasjerer som blir utsatt for kanselleringer, vil få pengene tilbake.

– Ja, hvis de har kjøpt en billett fra Widerøe, så vil de få den refundert dersom det blir kanselleringer, sier Kongsteien.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark