Har du flydd mye med SAS tidligere, har du kanskje lagt merke til at rad nummer 13 mangler. I løpet av 2018 får flyselskapet flere splitter nye fly, av modellene Airbus, Boeing og CRJ900, også de uten rad 13.
– Ja, de flyene vi får inn og de som kommer senere vil kun ha rad 12 og 14 og ikke noe imellom, ler informasjonssjef i SAS Knut Morten Johansen.
På grunn av overtro
Johansen sier det er en viss overtro og uro knyttet til tallet 13 og at de derfor ikke ønsker å ha det på sine fly.
Han legger også vekt på at det er mange som er redd når de skal ut å fly, og at tallet 13 kan underbygge denne redselen.
– Det er for å ikke legge sten til byrden, rett og slett, forklarer han.
– Litt fjollete
Asbjørn Dyrendal er norsk religionshistoriker og professor ved NTNU. Han stiller seg kritisk til praksisen.
– Det blir ikke mindre rad 13 om du kaller den for rad 14. Jeg synes det er litt fjollete, men om det forhindrer SAS i å få klager kan jeg forstå det, sier Dyrendal.
Martin Miguel Almagro Tonne, Ola Djupvik og Signe Emmeluth har tatt fly fra Trondheim til Tromsø. De ble overrasket da NRK kunne fortelle at SAS ikke har rad 13 på sine fly på grunn av overtro.
– Hva? Er det derfor? Jeg trodde det var fordi det var nødutgang der, sier trioen.
De er likevel enig om at det er en god praksis om det gjør folk mindre engstelig.
– Det er mer gøy enn irriterende at det ikke er der, så jeg synes SAS bare skal fortsette med det om det kan gjøre noen sin dag litt bedre.
Ett av 13
SAS er ett av totalt 13 flyselskap i verden som ikke har rad 13 på sine fly på grunn av overtro.
– Vi vet at det er mye overtro knyttet til de asiatiske landene spesielt, og vi flyr mye dit, sier Johansen.
Ellen Halvorsen har holdt kurs med folk som er redd for å fly i regi av SAS siden 2011 og hun kan fortelle at tallet 13 aldri har vært et tema de syv årene hun har holdt kurs.
– Jeg tror ikke folk blir mindre redd av å fly når tallet 13 mangler, ofte bare ler de litt når de ser at det ikke er der, avslutter Halvorsen.