Vardø fikk i dag besøk av et skip utenom det vanlige.
Den russiske giganten er nemlig tre ganger så stort som Hurtigruta og både gasstanker òg isbryter i samme skip. Skipet, som bærer det franske navnet Cristophe de Margerie, er for stort til å gå inn til kai og ligger derfor seks nautiske mil ut fra Vardø.
Robert Jensen, ordfører i Vardø, ble i dag med kystverket ut til gigantskipet som gir håp for lokalt næringsliv.
– Det er en flott båt som viser at nordområdene er i sentrum. Man ser mot en mulig sjørute til Kina, og det åpner helt nye perspektiver for Øst-Finnmark og Murmansk-regionen.
I alt 15 lignende skip er ventet å trafikkere kysten utenfor Vardø, og kystverket sier de er klare til å ta imot den økte sjøtrafikken.
– Skipstrafikken vil øke
Gasstankeren er på tur til Sabetta på Jamalhalvøya i Nord-Russland. Der skal et enormt gassanlegg være i drift mot slutten av året, og skipet skal frakte flytende gass fra anlegget.
Skipet skal kunne operere i farvann med istykkelse på over to meter, og i tillegg tåle temperaturer ned mot 52 minus.
Den russiske giganten vil etter hvert få selskap, og i alt 15 lignende skip skal trafikkere kysten utenfor byen i Øst-Finnmark.
Ordfører Robert Jensen ser muligheter, både for Vardø og nordområdene.
– Skipstrafikken kommer til å øke. Det gir muligheter både i form av søk, redning og beredskap. I tillegg til leveranser til båtene.
Ivaretar sjøsikkerheten
Kystverket er i beredskap mens fartøyet skal gjøre et mannskapsskifte, forteller sjøtrafikk-sjef Ståle Sveinungsen.
– Når en båt på denne størrelsen skal inn kysten ser vi det som en risiko, og derfor overværer vi det.
Sveinungsen sier de følger med på all risikotrafikk langs hele den norske kysten, og at kystverket er klar til å ivareta den økende sjøtrafikken i nord.
– Kystverket er forberedt på det her. Vi har gjennom flere år forbedret og utarbeidet internasjonale regelverk. Teknologien er også svært bra, og sjøsikkerheten er absolutt ivaretatt i norsk økonomisk sone.