Hopp til innhold

Russisk gigantskip til Vardø

Gigantisk gasstanker og isbryter gir håp for lokalt næringsliv i Finnmark.

Cristophe de Margerie

Med en lengde på 299 og bredde på 50 meter, er skipet Cristophe de Margerie for stort til å gå inn til kai i Vardø. Derfor ligger skipet seks nautiske mil utenfor byen i Øst-Finnmark, og får forsyninger levert av havnevesenet.

Foto: Knut-Sverre Horn / NRK

Vardø fikk i dag besøk av et skip utenom det vanlige.

Den russiske giganten er nemlig tre ganger så stort som Hurtigruta og både gasstanker òg isbryter i samme skip. Skipet, som bærer det franske navnet Cristophe de Margerie, er for stort til å gå inn til kai og ligger derfor seks nautiske mil ut fra Vardø.

Robert Jensen, ordfører i Vardø, ble i dag med kystverket ut til gigantskipet som gir håp for lokalt næringsliv.

– Det er en flott båt som viser at nordområdene er i sentrum. Man ser mot en mulig sjørute til Kina, og det åpner helt nye perspektiver for Øst-Finnmark og Murmansk-regionen.

I alt 15 lignende skip er ventet å trafikkere kysten utenfor Vardø, og kystverket sier de er klare til å ta imot den økte sjøtrafikken.

– Skipstrafikken vil øke

Gasstankeren er på tur til Sabetta på Jamalhalvøya i Nord-Russland. Der skal et enormt gassanlegg være i drift mot slutten av året, og skipet skal frakte flytende gass fra anlegget.

Skipet skal kunne operere i farvann med istykkelse på over to meter, og i tillegg tåle temperaturer ned mot 52 minus.

Russisk gigant

Siden skipet er for stort til å legge til kai i Vardø, blir det liggende seks nautiske mil utenfor byen. Havnevesenets båt står for leveranse av forsyninger.

Foto: Knut-Sverre Horn / NRK

Den russiske giganten vil etter hvert få selskap, og i alt 15 lignende skip skal trafikkere kysten utenfor byen i Øst-Finnmark.

Robert Jensen

Ordfører i Vardø, Robert Jensen, sier økt skipstrafikk lover godt for framtiden.

Foto: Knut-Sverre Horn / NRK

Ordfører Robert Jensen ser muligheter, både for Vardø og nordområdene.

– Skipstrafikken kommer til å øke. Det gir muligheter både i form av søk, redning og beredskap. I tillegg til leveranser til båtene.

Ivaretar sjøsikkerheten

Kystverket er i beredskap mens fartøyet skal gjøre et mannskapsskifte, forteller sjøtrafikk-sjef Ståle Sveinungsen.

– Når en båt på denne størrelsen skal inn kysten ser vi det som en risiko, og derfor overværer vi det.

Ståle Sveinungsen

Ståle Sveinungsen, sjøtrafikk-sjef, forsikrer at sjøsikkerheten er godt ivaretatt i norsk økonomisk sone.

Sveinungsen sier de følger med på all risikotrafikk langs hele den norske kysten, og at kystverket er klar til å ivareta den økende sjøtrafikken i nord.

– Kystverket er forberedt på det her. Vi har gjennom flere år forbedret og utarbeidet internasjonale regelverk. Teknologien er også svært bra, og sjøsikkerheten er absolutt ivaretatt i norsk økonomisk sone.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark