Lederen for sjøfartstilsynet i Russland mener at den russiske oljetransporten langs finnmarkskysten er tilfredsstillende sikret. I et brev til Norges Miljøvernforbund skriver tilsynet at Russland har fulgt alle internasjonale regler for sikring av transport og beredskap i havn. Men Miljøvernforbundet mener at russerne unnlater å ta til seg kritikken mot bruk av skip med enkeltskrog.
Utrygge skip
Et skipsskrog med enkel bunn er langt mindre rustet til å takle for eksempel en grunnstøting enn et skip som seiler med dobbelskrog. Norges Miljøvernforbund har gjennom lengre tid påpekt faren for at utrygge skip blir brukt eller kan bli brukt i oljetransport langs norskekysten, rett og slett fordi det i dag ikke finnes mange nok oljetankere med dobbeltskrog som kan settes inn i den stadig økende russiske oljetrafikken. I juni skrev Miljøvernforbundet brev til russiske transport- og sjøfartsmyndigheter og bad russerne ta ut skip som ikke tilfredsstiller internasjonale krav til frakt i arktiske strøk, sier saksbehandler Jan-Hugo Holten i Miljøvernforbundet.
hevder det ikke finnes regler
Nå har svarbrevet kommet. Der skriver det russiske sjøfartstilsynet at landet følger alle internasjonale regler for sikring av oljelast, og at alle fartøyer som seiler under arktiske forhold har konstruksjonsforsterkninger som tilfredsstiller kravene. Mot slutten av brevet skriver tilsynet imidlertid at det foreløpig ikke finnes formelle internasjonale klassekrav til skip i arktiske farvann. Miljøvernforbundet er langt fra fornøyd med svaret, og mener russerne omgår hele problemstillingen, sier saksbehandler Jan-Hugo Holten