De siste årene har det vært en eksplosiv vekst i trafikken over Storskog grensestasjon i Øst-Finnmark.
Trafikken er tredoblet på sju år – fra 110 000 passeringer i 2006 til 320 000 passeringer i 2013.
- Les også:
Fortvilt stasjonssjef
Grensestasjonen er bygd for langt mindre trafikk enn i dag. Stasjonssjefen er fortvilt.
– Enkelte ganger er det bare en politibetjent ute på plassen som skal ha kontroll med kjøretøy og opptil 200 mennesker i bevegelse, sier politioverbetjent Stein Hansen.
Alle som skal inn i Norge er pliktig til å gå inn i bygningen for pass og tollkontroll, men politiet er overbevist om at ikke alle gjør det.
Det betyr at russere kommer inn i Norge uten kontroll og i strid med Schengen-regler.
– Ut fra erfaringer og kunnskap fra andre grensestasjoner er det ikke noe som skulle tilsi at det også skulle ha skjedd her med tanke på den trafikkøkningen som har vært, sier Hansen.
- Les også:
Kø av biler
Til tider er det kø av biler helt over på russisk side. Sjåfører og passasjerer i bilene har ikke lov å gå ut av bilene. Det er forbudt etter de norsk-russiske grensereglene .
Politiet mener grensestasjonens plassering nær grensa er det største problemet for en effektiv kontroll.
– Har du en større avstand til grenselinja enn det vi har i dag vil det bli lettere å holde trafikken unna kontrollsonen og få en bedre oversikt.
- Les også:
Ny stasjon
Politiet lokalt mener en ny helt ny grensestasjon er nødvendig for å håndtere den økte trafikken.
Foreløpig er det likevel helt i det blå når en ny norsk stasjon vil stå klar. En ny russisk grensestasjon skal etter planen være ferdig neste år.
Øst-Finnmark politidistrikt har orientert sentrale myndigheter om situasjonen. Det har ikke vært mulig å få en kommentar fra Politidirektoratet.
- Les også: