I masterplanen for Tromsø lufthavn frem mot år 2040 er rullebanen på Langnes planlagt utvidet med 300 meter. Dette skal skje i planperioden mellom 2030 og 2040.
Men nå har Avinor og Statens vegvesen inngått et samarbeid der de ser på muligheten framskynde planene:
– I forbindelse med Statens vegvesens plan om en ny Langnes-forbindelse, der det er snakk om en tunnel, vil det bli en del overskuddsmasser. Hvis det er mulig kan disse massene brukes til å forlenge rullebanen, forteller lufthavnsjef Ivar Helsing Schrøen.
Fra 2020?
SAMARBEIDER MED VEGVESENET: Lufthavnsjef Ivar Helsing Schrøen i Tromsø forteller at de har diskutert planene med vegvesenet det siste halvåret.
Foto: Håkon Bjørngård / NRKSchrøen forteller at Tromsø lufthavn og Statens vegvesen opprettet en dialog for mer enn et halvt år siden om hvordan man kunne samarbeide i arbeidet med tunnel og rullebane.
Han vil ikke spå hvor tidlig en ny rullebane vil være på plass:
– Jeg vil ikke love noe, men vi ser kanskje for oss at vi kan komme i gang en gang før masterplanen. Det vil si en gang mellom 2020 og 2030. I beste fall snakker vi om en framskyvning på ti år, sier Schrøen.
LES OGSÅ:
Ikke alle fly
Flere reisende har ført til at Tromsø lufthavn skal de neste årene utvides for 300 millioner kroner, mens rullebaneforlengelsen altså ligger i de langsiktige planene.
Schrøen understreker at en forlengelse av rullebanen ikke automatisk betyr at man kan ta imot alle flytyper:
– Det er ikke slik at om man forlenger rullebanen med 500 meter vil man automatisk kunne ta imot de største flyene. Der har vi dessverre begrensninger i begge ender, både nord og sør, på grunn av fjellformasjoner. Det vil nesten være umulig å ta ned de aller største flyene, uansett hvor lang rullebanen er, sier han.
– Er det fortsatt snakk om en forlengelse på 300 meter?
– Det er usikkert. Man må se på hva slags behov det er, sier Schrøen.