– På det nåværende tidspunkt er det ikke aktuelt å reversere endringene som ble gjort i 2015, sier statssekretær for næringsministeren, Lars Andreas Lunde.
NRK har tidligere avslørt at Hurtigruten har kunnet ha utenlandsk mannskap med lønninger ned til 29 kroner timen om bord i norske farvann.
Dette kan de gjøre fordi skipene til Hurtigruten er registrert i Norsk internasjonalt skipsregister (NIS), og følger NIS-loven.
I 2015 ble det lagd et unntak fra denne loven av regjeringa. Hvis skipene har anløp i to internasjonale havner i løpet av seilasen, kan de ha utenlandsk mannskap og lønne dem etter internasjonal tariff.
Lunde viser til at endringene ble gjort for å legge til rette for at norske cruiserederier med skip under norsk flagg var internasjonalt konkurransedyktige.
I Stortinget 8. mars vil Rødt fremme et forslag om at regjeringa må reversere denne endringa.
– Det vi har sett, og det NRK har avslørt, er hvordan regjeringa har gitt smutthull til Hurtigruten som brukes til å lønne folk etter filippinske lønnsvilkår i norske farvann, mens norske sjøfolk er på land. Det smutthullet ønsker vi å tette igjen, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.
Ei av havnene som Hurtigruten har stoppa innom, er industrihavna Cuxhaven i Tyskland. Her har de stoppa i 45 minutter før de starta på turen til norskekysten.
Dette stoppet har sørga for at de kunne seile inn i norsk farvann med lavtlønna utenlandsk mannskap.
– Det viser bare at dette er en parodi og at Stortinget må rette opp i dette, sier Moxnes.
Ved å ligge til havn i Cuxhaven i 45 minutter, sikra Hurtigruten seg rett til å seile med utenlandsk mannskap etter internasjonale tariffer også langs norskekysten.
Foto: CHRISTIAN KRÅKENES / NRKStoppe sosial dumping
Han mener regjeringa aldri skulle gitt dette unntaket til Hurtigruten og til cruisetrafikk.
– Det viser bare at vi har ei regjering som bryr seg mer om redernes inntjening enn å sikre norske sjøfolks lønns- og arbeidsvilkår, sier Moxnes.
Partiet vil også be regjeringa komme tilbake med tiltak til Stortinget som kan bekjempe sosial dumping til sjøs.
– Norske lønns- og arbeidsvilkår skal gjelde i norske farvann. Vi skal ikke ha et svært smutthull for systematisk sosial dumping som vi ser Hurtigruten har fått lov til, sier Moxnes.
Rødt vil ha slutt på at NIS-registrerte skip som Hurtigruten kan gå i cruisetrafikk langs norskekysten.
Foto: HurtigrutenRødt-lederen mener det er viktig å ikke tillate NIS-registrerte skip å gå i cruisetrafikk langs norskekysten eller opp til Svalbard.
Han regner med å få de rødgrønne i Stortinget med på forslaget, og håper at også Frp vil støtte et forslag som skal stanse sosial dumping.
Statssekretær Lars Andreas Lunde viser til at Sjøfartsdirektoratet nylig har presisert innholdet i kravet om anløp av to utenlandske havner. Departementet ser det derfor ikke som nødvendig å reversere endringene i NIS-loven.
– Utover det vil vi selvfølgelig gi vårt syn på forslaget når det blir fremmet i Stortinget, sier Lunde.
Næringsminister Iselin Nybø (V) har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Les også: