Mener regjeringa har åpna for sosial dumping i norske farvann: – Det er en parodi

Rødt-leder Bjørnar Moxnes vil ha ei endring i loven som har sørga for at Hurtigruten kan seile langs norskekysten med lavtlønna utenlandsk mannskap. Men Nærings- og fiskeridepartementet mener det ikke er nødvendig.

Bjørnar Moxnes mener Fiskeriministeren kan svekke tilliten til politikere

Rødt-leder Bjørnar Moxnes mener regjeringa har tillatt et smutthull for Hurtigruten som fører til sosial dumping. Nå vil han at smutthullet tettes.

Foto: Stian Lysberg Solum / Stian Lysberg Solum

– På det nåværende tidspunkt er det ikke aktuelt å reversere endringene som ble gjort i 2015, sier statssekretær for næringsministeren, Lars Andreas Lunde.

NRK har tidligere avslørt at Hurtigruten har kunnet ha utenlandsk mannskap med lønninger ned til 29 kroner timen om bord i norske farvann.

Dette kan de gjøre fordi skipene til Hurtigruten er registrert i Norsk internasjonalt skipsregister (NIS), og følger NIS-loven.

I 2015 ble det lagd et unntak fra denne loven av regjeringa. Hvis skipene har anløp i to internasjonale havner i løpet av seilasen, kan de ha utenlandsk mannskap og lønne dem etter internasjonal tariff.

Lunde viser til at endringene ble gjort for å legge til rette for at norske cruiserederier med skip under norsk flagg var internasjonalt konkurransedyktige.

I Stortinget 8. mars vil Rødt fremme et forslag om at regjeringa må reversere denne endringa.

– Det vi har sett, og det NRK har avslørt, er hvordan regjeringa har gitt smutthull til Hurtigruten som brukes til å lønne folk etter filippinske lønnsvilkår i norske farvann, mens norske sjøfolk er på land. Det smutthullet ønsker vi å tette igjen, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

Ei av havnene som Hurtigruten har stoppa innom, er industrihavna Cuxhaven i Tyskland. Her har de stoppa i 45 minutter før de starta på turen til norskekysten.

Dette stoppet har sørga for at de kunne seile inn i norsk farvann med lavtlønna utenlandsk mannskap.

– Det viser bare at dette er en parodi og at Stortinget må rette opp i dette, sier Moxnes.

Cuxhaven

Ved å ligge til havn i Cuxhaven i 45 minutter, sikra Hurtigruten seg rett til å seile med utenlandsk mannskap etter internasjonale tariffer også langs norskekysten.

Foto: CHRISTIAN KRÅKENES / NRK

Stoppe sosial dumping

Han mener regjeringa aldri skulle gitt dette unntaket til Hurtigruten og til cruisetrafikk.

– Det viser bare at vi har ei regjering som bryr seg mer om redernes inntjening enn å sikre norske sjøfolks lønns- og arbeidsvilkår, sier Moxnes.

Partiet vil også be regjeringa komme tilbake med tiltak til Stortinget som kan bekjempe sosial dumping til sjøs.

– Norske lønns- og arbeidsvilkår skal gjelde i norske farvann. Vi skal ikke ha et svært smutthull for systematisk sosial dumping som vi ser Hurtigruten har fått lov til, sier Moxnes.

Hurtigruten

Rødt vil ha slutt på at NIS-registrerte skip som Hurtigruten kan gå i cruisetrafikk langs norskekysten.

Foto: Hurtigruten

Rødt-lederen mener det er viktig å ikke tillate NIS-registrerte skip å gå i cruisetrafikk langs norskekysten eller opp til Svalbard.

Han regner med å få de rødgrønne i Stortinget med på forslaget, og håper at også Frp vil støtte et forslag som skal stanse sosial dumping.

Statssekretær Lars Andreas Lunde viser til at Sjøfartsdirektoratet nylig har presisert innholdet i kravet om anløp av to utenlandske havner. Departementet ser det derfor ikke som nødvendig å reversere endringene i NIS-loven.

– Utover det vil vi selvfølgelig gi vårt syn på forslaget når det blir fremmet i Stortinget, sier Lunde.

Næringsminister Iselin Nybø (V) har ikke vært tilgjengelig for kommentar.

Les også: