Rekordhøye drivstoffpriser i Tromsø: – Det går utover privatøkonomien

For første gang i historien har drivstoffprisene i Tromsø bikket 20 kroner. – Det er for dyrt, og det går utover privatøkonomien, sier småbarnsmor Sunniva Wang Seppola.

Rekordhøye drivstoffpriser i Tromsø, Sunniva Wang Seppola.

DYRT: Bensinkunde Sunniva Wang Seppola syns det er trist at prisene har bikket 20 kroner i Tromsø.

Foto: Knut Anders Finnset / NRK

Som mor til en ettåring føler Sunniva Wang Seppola at hun er avhengig av bilen. Hun reagerer på at drivstoffprisene i Tromsø bikket 20 kroner for første gang.

– Vi er avhengig av bil i hverdagen. Det er ikke nok med buss, det passer ikke vår livsstil, sier Sunniva Wang Seppola.

Hun fyller drivstoff på tanken på Kvaløysletta, rett utenfor Tromsø sentrum.

– Det går utover privatøkonomien. I tillegg til bompengene som kommer neste år, begrenser dette hva man kan gjøre, sier Seppola.

– Jeg har full forståelse for at folk syns at over 20 kroner er dyrt. Det er første gang at vi ser at det passerer 20 kroner, men det er lite vi kan gjøre med det, sier pressetalsmann Knut Hilmar Hansen i Circle K Norge AS.

Rekordhøye drivstoffpriser i Tromsø

Fredag morgen bikket drivstoffprisene i Tromsø 20 kroner for første gang.

Foto: Knut Anders Finnset / NRK

Internasjonalt marked

– Vi handler i et internasjonalt marked og det er flere forhold som påvirker. Selve innkjøpsprisen, prisen på råolje og valutakurs. Prisen på biodrivstoff, som blandes inn i diesel og bensin, har også økt, sier Knut Hilmar Hansen.

Han utdyper at det meste er utenfor drivstoffselskapenes kontroll.

– 60 prosent er avgifter og 30 prosent utgjør det vi kaller kostprisen, altså det vi kjøper inn. Så 90 prosent er utenfor drivstoffselskapenes kontroll, og det er viktig å huske i denne sammenheng.

Knut Hilmar Hansen

Pressetalsmann Knut Hilmar Hansen i Circle K Norge AS.

Foto: Johnny Syversen

Av konkurransehensyn kan ikke Hansen kommentere prisutviklingen fremover. Men sier at det av samme grunn er ventet at prisene vil falle igjen etter den kraftige prisoppgangen fredag.

Daglig leder for Best Stasjon AS, Tom E. Borgersen, peker også på at internasjonale forhold i stor grad er med på å regulere prisen. Men han hevder at selv om prisene øker, så tjener ikke stasjonene mer penger.

– Snarere tvert imot; for når prisene er høye så tenker folk seg om før de fyller, sier han.

Borgersen har forståelse for at folk synes drivstoffprisene nå er for høye.

– Vi skal gjøre det vi kan for å være effektive og tilby konkurransedyktige priser til våre gode kunder. Så håper vi prisene faller til et fornuftig nivå igjen, og at politikerne ikke øker avgiftene ytterligere. I Norge trenger folk bilen, sier Borgersen.

Ekstraordinær avgift

Tromsø har en ekstraordinær drivstoffavgift som for tiden er på 106 ører. Den ble innført i 1990. Men selv om Tromsø har denne avgifta, er det ikke alltid at det gir tilsvarende økning i drivstoffprisene på grunn av konkurranse bensinstasjonene seg imellom.

Denne avgiften er en særavgift som kommunene kan innføre i et avgrenset geografisk område. Særavgiften brukes da som et alternativ til bompenger.

– I Tromsø er det altså en enda større andel som er avgifter som følge av særavgiften, sier Lars Sigurd Østbye i Certas Energy Norway AS som eier og driver Esso-nettverket i Norge.

Han forstår at folk reagerer på de høye prisene.

– Målsettingen vår er uansett at våre kunder skal oppleve å få konkurransedyktige drivstoffpriser på våre energistasjoner, uansett hvor i landet kunden måtte befinne seg.