– Vi var på vei opp Hinlopenstretet. Vi hadde vindkart og iskart, men midtveis i stredet snudde vinden, og stredet ble fylt med is, forteller ekspedisjonsleder Tore Topp.
Ekspedisjonen han leder har leid passasjerskipet MS «Malmö» for et historisk klimatokt rundt Svalbard. Målet er å seile den samme ruta som polarskuta «Quest» gjorde i 1931, da de kartla klimaet rundt øygruppa.
Men tirsdag ble MS «Malmö» sittende fast i isen sørvest i Hinlopenstretet. Havstrømmene førte skipet mot grunna ved Rønnbeckøyene.
– Kapteinen på skipet tok kontakt med oss rundt klokken 15.00. Han ba om bistand for å få evakuert de 16 passasjerene om bord, for å være føre var, sier redningsleder ved Hovedredningssentralen, Tomas Ringen.
De 16 passasjerene om bord ble hentet av et redningshelikopter.
– Det var lite vind i området. Noen snøbyger var det, men det var en forholdsvis uproblematisk redningsaksjon. Ingen personer er skadet, og det er ikke meldt om skader på båten heller, sier Ringen.
– Det var ingen dramatikk i det hele. Vi hadde god dialog med kapteinen, og evakueringen gikk fantastisk. All ære til redningsfolkene, sier toktleder Tore Topp.
Passasjerene ble flydd til Longyearbyen der de nå er innlosjert på hotell.
Satser på å komme løs i kveld
Mannskapet på syv personer ble igjen om bord på MS «Malmö» for å prøve å få båten løs.
Ifølge Hovedredningssentralen forventer de at isen skal sprekke opp ved flo sjø i løpet av tirsdagskvelden. Kystvaktskipet KV «Andenes» er dirigert mot havaristen for å hjelpe dem.
– Målet er å fortsette toktet når båten kommer tilbake til Longyearbyen, forteller Tore Topp.
Andre aksjon på to dager
Mandag kveld måtte Sysselmannen på Svalbard sende ut skipet «Polarsyssel» for å hjelpe et turistskip til land. Skipet hadde fått motorhavari.
– Vi tolker det ikke slik at turistskipene tar unødvendig høy risiko i disse områdene. Denne hendelsen var forholdsvis udramatisk. Det handlet om at kapteinen ønsket å få ut passasjerene for å være føre var, sier redningsleder Tomas Ringen.
Heller ikke Tore Topp mener de tok unødvendig risiko da de seilte inn i Hinlopenstretet.
– Vi hadde de nødvendige iskartene, men isen beveget seg slik at det dannet en ugjennomtrengelig isfot. MS «Malmö» er et isgående fartøy, men denne isen ble for tøff for båten, sier Topp.