Rederiet: Gikk rett i kaia med fem knops fart

Økt fart på den ene motoren førte til at katamaranen kjørte i kaia i Barentsburg søndag, ifølge daglig leder i rederiet Arctic Explorer. 37 personer ble skadd i ulykken.

Båtulykke Svalbard

KRAFTIG SAMMENSTØT: Det var 121 passasjerer om bord i båten, pluss et mannskap på fire, da ulykken skjedde søndag.

Foto: Sysselmannen på Svalbard

Det var «Aurora Explorer» fra Tromsø som kolliderte med kaia i Barentsburg på Spitsbergen.

Daglig leder hos Arctic Explorer Stein-Are Blæss Paulsen sier til NRK at årsaken til kollisjonen var at babord motor øke turtallet, da katamaranen skulle legge til med styrbord, som er høyre side av båten.

Dermed endra «Aurora Explorer» kurs og gikk rett i kaia med fem knops fart.

Lovpriser samarbeid

Det var 121 passasjerer om bord i båten, pluss et mannskap på fire, da ulykken skjedde søndag. Til sammen 37 personer ble skadd. En av dem ble alvorlig skadet.

Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) lovpriser samarbeidet med nødetatene og egne ansatte etter ulykken.

– Takket være en formidabel innsats av UNNs medarbeidere, Sysselmannen, Røde Kors, sivilbefolkningen på Svalbard og SAS, som ryddet ruteflyet sitt i går, kom vi kjapt til, fikk overblikk og sendt de mest skadde pasientene rimelig fort til Tromsø, sier kommunikasjonssjef Hilde Pettersen.

SAS-fly på Værnes lufthavn

FÅR ROS: SAS får ros for innsatsen etter ulykken på Svalbard søndag.

Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Undersøkes av færøyske myndigheter

Det er nå 10 pasienter som er innlagt ved sykehuset i Tromsø. For dem dreier det seg hovedsakelig om bruddskader, nakkeskader, skader i rygg og hofte. Noen skader krever operasjon. Én person er fortsatt alvorlig skadd:

Dag Sverre Liseth

KONTAKTET FÆRØYENE: Dag Sverre Liseth, avdelingsdirektør ved Statens havarikommisjon for transport, sier at færøyske myndigheter er orientert.

Foto: Pressebilde / Sht

– Denne personen har store skader, og ligger til overvåking og blir passet på. Personen har det rimelig greit, etter forholdene, forteller Pettersen.

Da det store skadeomfanget etter ulykken ble kjent, slo sykehuset i Longyearbyen katastrofealarm.

Fordi fartøyet er registret på Færøyene er det den færøyske havarikommisjonen som skal undersøke ulykken. Om nødvendig vil de få bistand fra en norske havarikommisjonen, opplyser Dag Sverre Liseth, avdelingsdirektør ved Statens havarikommisjon for transport.

– Vi har sikret oss at de er kjent med hendelsen, og de vil da på selvstendig grunnlag foreta en beslutning om de går inn og undersøker eller ikke, sier han.

LES OGSÅ: