Hopp til innhold

Mener musikkanmelderne er for dårlige

Nivået på anmelderne i lokalavisene er ikke bra nok, mener bookingsjef Robert Dyrnes.

Robert Dyrnes

Robert Dyrnes var med på å starte opp Buktafestivalen og er i dag bookingsjef

Foto: Petter Strøm

I helga ble Døgnvillfestivalen arrangert i Tromsø. Anmeldelsene i de to lokalavisene sprikte etter flere av konsertene veldig mye.

Blant annet ga iTromsø Avicii terningkast seks, mens Nordlys sin anmelder trillet terningkast to på den samme konserten.

Når det kommer til veteranen Jerry Lee Lewis var de to avisene mer samstemte og trillet henholdsvis tre og to på terningen.

DumDum boys

DumDum Boys under årets Døgnvill-festival.

Foto: Jørn Inge Johansen

– Kult å drite ut artister

Bookingsjef for Buktafestivalen og Studenthuset Driv, Robert Dyrnes, reagerer på det han mener er et for lavt nivå på konsertanmelderne i Tromsø. Søndag kveld la han ut en statusoppdatering på nettstedet Facebook der han blant annet skriver:

«Av og til virker det som om de er mer opptatt av å skrive noe «kult», for å få en klapp på skuldra i baren på Blå Rock eller Verdensteateret, enn å faktisk å gjøre et godt håndverk.»

– Det kan virke som det blir sett på som kult å drite ut artister som ikke har «kred». Dersom du som anmelder mener at en konsert er dårlig bare fordi du ikke liker sjangeren, har du ikke nok bakgrunnskunnskap til å forstå sjangeren eller artisten, sier Dyrnes.

Statusen har fått svært mange til å kommentere, de fleste støtter Dyrnes' syn.

Kritiserer redaktørene

– Jeg ønsker ikke å kritisere de enkelte anmelderne, men heller si at det kanskje er redaktørene som er problemet, fordi de tillater at nivået er såpass lavt, sier Dyrnes.

Han mener at en anmelder i tillegg til å ha bakgrunn fra musikkmiljøet, bør ha utdanning innen både journalistikk og kulturfag for å ha faglig tyngde nok.

– Spesielt i lokalpressen mener jeg at man kanskje burde droppe terningkastene, og heller satse på en stemningsrapport, sier Dyrnes.

Han peker på Aftenposten som en musikkredaksjon som han mener har gode anmeldere.

Får støtte

Ola Asdahl Rokkones

Altsaksofonisten og festivalsjef for Barentsjazz mener mange anmeldere undervurderer sine egne tekster. Han mener musikerne er svært interessert i å få anmeldelser – men helst noen som er litt mer analytiske.

Foto: Swinging Europe

Dyrnes får støtte på Facebook fra saksofonist og festivalsjef for Barentsjazz Ola Asdahl Rokkones.

Ovenfor NRK presiserer Rokkones at han savner en annerledes prioritering fra redaksjonene.

– Det blir litt slik at man sender anmeldere når det er store arrangement med mye fest, mens kulturlivet generelt har litt lav prioritet. Avisene har nesten ikke rene kulturskribenter lengre, sier han.

Men Rokkones mener at musikere har godt av å bli anmeldt.

– Som artist må man kunne tåle å få tilbakemelding, og all musikk er jo ikke bra, og da skal det være lov å påpeke det. Men det går an å si noe fornuftig om kultur uten å rose det opp i skyene eller trekke det ned i søla, og jeg tror mange som skriver undervurderer sine egne anmeldelser. De er viktige for oss, men jeg savner en mer analytisk tilnærming i kulturanmeldelsene, slik at vi kan utvikle kunsten. Med kunnskap om det man anmelder kommer man langt, sier han.

Rokkones forteller også at han og avisene sammen skal avholde et anmelderkurs under årets Barentsjazz-festival.

Mener anmeldelser må være subjektive

Jørn Christian Skoglund

Jørn-Christian Skoglund er redaktør i iTromsø.

Foto: NRK

Redaktør Jørn-Christian Skoglund i avisa iTromsø mener at Dyrnes bommer litt med kritikken sin.

– Jeg vil gjerne møte den anmelder som kan si at han er 100 prosent objektiv. En anmeldelse vil alltid være subjektiv, og anmelderen har med seg sine preferanser og erfaringer. Selvfølgelig skal man videreformidle publikums reaksjoner, men vi anmelder også ut ifra andre kriterier, sier Skoglund.

Han vedkjenner at det er ham som redaktør som har ansvaret for å sende ut kvalifiserte anmeldere, men at han ikke føler han sender ut anmeldere som ikke er kvalifiserte.

– Om anmeldelsen ikke er subjektiv vil hele anmelderinstituttet meningsløst, sier Skoglund.

Vil ha terningkast

Han er heller ikke enig i at lokale redaksjoner bør slutte med å gi terningkast til konserter.

– Det er et virkemiddel for å oppsummere anmeldelsen visuelt. Vi bruker det ikke når det står barn på scenen, men voksne folk må tåle å få en toer på terningen om så, sier Skoglund.

– Vi har kvalifiserte anmeldere

Heller ikke kulturredaktør Lasse Jangås i avisa Nordlys kjenner seg igjen i kritikken.

– Jeg er særdeles fornøyd med nivået på mine anmeldere. Vi har blant annet Egon Holstad som er en anerkjent musikkpersonlighet i hele Norge, Morten Høyning som spiller i Taliban airways og Andreas Høyer som spiller i Mount Washington, sier han.

Jangås forteller at han ser at hans anmeldere bruker mye tid på å forberede seg før en anmeldelse.

– Jeg er glad de anmelder på selvstendig grunnlag, og ikke ut ifra publikums meninger, avslutter Jangås.