Passasjerene som skulle ha reist med Norwegians fly fra London til Tromsø tirsdag har hatt store utgifter til blant annet transport, mat og overnatting og er svært misfornøyde med selskapets kundeservice.
16 timer på flyplassgulvet
– Det er et lavmål det de har prestert i denne situasjonen. Det sier Harald Tuen fra Tromsø. Han har tatt inn på et hotell et stykke fra flyplassen sammen med kona og to døtre.
Da de ble værfaste på Gatwick flyplass tirsdag var det umulig å få kontakt med Norwegian.
-Vi ble stående i en hall på flyplassen i om lag 16 timer, uten informasjon, uten mat, ingenting, forteller Tuen.
- Les også:
Store utlegg
- Dagen etter klarte familien å finne hotellrom i nærheten av flyplassen.
Tuen forteller ventinga koster dem bortimot 5000 kroner døgnet.
- Folk er blitt helt overlatt til seg selv, og de som tar kontakt med selskapets kundeservice får forskjellige svar.
– Det kan virke som om de ikke har noen beredskap til å takle ekstraordinære situasjoner som dette, mener Tuen.
Setter opp returfly fra Stansted
Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik sier de gjør sitt for å få passasjerene hjem.
Norwegian åpner torsdag ettermiddag og kveld seks tur-returflyginger mellom Skandinavia og Stansted-flyplassen utenfor London.
Flygingene skulle ha gått til og fra Gatwick som er stengt.
Betaler for utlegg
Skånvik sier de skal få noe kompensasjon for utleggene de har hatt.
– Vi dekker mat og hotell innenfor rimelighetens grenser. Dette er et generelt regelverk som vi følger.
Norwegian sier de har kontaktet passasjerene som har lagt inn mobilnumrene på sin profil på sms, og at de har lagt ut informasjon på selskapets internettsider.
– Det skal også ha vært en representant for Norwegian på Gatwick for å ta seg av passasjerene. I tillegg har det vært gitt informasjon til Norwegian-passasjerene via flyplassens høyttalere.
Passasjerene NRK har snakket med forteller at de ikke har vært i kontakt med representanter for selskapet på Gatwick, eller fått informasjon på sms.