Hopp til innhold

Denne elektriske lastebilen har nettopp kjørt 160 mil, men bransjen er skeptisk

Posten er på god vei i det grønne skiftet og håper flere vil følge etter. Men ikke alle har like god tro på elektriske lastebiler.

Postens elektriske lastebil ankommer Tromsø

Denne elektriske lastebilen har kjørt 160 mil, fra Oslo til Tromsø, og hatt 15 stopp for å lade.

Foto: Hans Ludvig Andreassen / NRK

– Turen har gått over all forventning, sier Kenneth Tjønndal Pettersen, pressesjef i Posten.

Postens største elektriske lastebil satte 23. august kursen fra Oslo til Tromsø. Ingen har tidligere kjørt en så lang strekning med et så stort elektrisk kjøretøy i Norge, ifølge han.

Men det har ikke vært helt fritt for utfordringer. Da de hadde passert Steinkjer fant de næmest ingen hurtigladere, som er nødvendig på denne type lastebil. De måtte blant annet stoppe på flyplassen i Bardufoss, for å låne ladestasjonen til de elektriske flyene.

– Hurtigladere trengs dersom vi skal få til det grønne skiftet, understreker Pettersen.

Han er tydelig på at flere burde følge etter dem.

– Nå har teknologien kommet så langt at det begynner å bli veldig gode alternativer, så vi har tro på dette, sier pressesjefen.

Kenneth Tjønndal Pettersen, pressesjef i Posten, er strålende fornøyd med den elektriske lastebilen.

Kenneth Tjønndal Pettersen håper at ved årsskiftet vil alle varebilene Posten benytter i Oslo være fossilfrie.

Foto: Hans Ludvig Andreassen / NRK

Mange utfordringer igjen

Resten av bransjen er ikke like optimistisk. Knut Gravråk, rådgiver i Norges Lastebileier-Forbund, sier at utviklingen som foregår nå er veldig spennende, men at det er mange utfordringer som gjenstår.

Også han peker på ladeutfordringene for denne type kjøretøy.

– Og prisnivået på innkjøp av den type lastebil er skrekkelig høyt, sammenlignet med en konvensjonell lastebil, sier Gravråk.

Han mener det ikke vil være mulig å gå over til batterielektrisk drift på de lengste og tyngste transportene før den teknologiske og økonomiske modenheten har kommet lengre.

Også Haakon Nikolai Olsen, pressesjef i Postnord, påpeker at en utfordring rundt de elektriske lastebilene er begrenset rekkevidde og høye summer.

– Det er absolutt noe vi vurderer, men per i dag har vi ikke satt en dato for når den første skal komme. Vårt fokus nå er på elektriske varebiler, sier Olsen.

Han sier likevel at de er veldig positive til Postens test av elektriske lastebiler i arktiske strøk og langtransport.

Inger Beate Hovi

Inger Beate Hovi er forskningsleder ved Transportøkonomisk institutt og sier det er flere utfordringer med elektriske lastebiler.

Foto: Svein Erik Dahl/Transportøkonomisk institutt

Kommer til å ta tid

Inger Beate Hovi, forskningsleder ved Transportøknomisk institutt, bekrefter at en av utfordringene med elektriske lastebiler er rekkevidden. Hun sier de foreløpig er best egnet for bruk på kortere distanser, som i byområder.

– Per i dag er utfordringen knyttet til rekkevidde primært, og ikke minst kostnader. En elektrisk lastebil koster mye mer enn en dieseldrevet lastebil. Selve innkjøpskostnaden er omtrent tre ganger høyere enn tilsvarende dieselbil.

Hovi sier det på nasjonalt nivå er en stund til godstransporten blir utslippsfri.

– Hvis man ser det begrenset til byområder, vil innfasing kunne gå ganske fort. Men det vil også avhenge av tilgjengeligheten til bilene. Det har vært et problem at kjøretøyeleverandørene ikke har kunnet levere bilene.

Hun understreker at dersom bilene skal brukes på lengre distanser, er man avhengige av at det bygges ut ladestasjoner i hovedveinettet.

– Man trenger ladere med høy effekt, mye høyere enn dagens personbilladere har. Batteriene på de elektriske lastebilene vil være mye større enn på personbilene, sier Inger Beate Hovi.

En lys fremtid

Det er sju sjåfører som har delt på å kjøre de 160 milene. En av dem er lastebilsjåfør Therese Hamnes. Hun kjørte den siste strekningen fra Bardufoss til Tromsø.

– Det har gått veldig fint, og det var en god bil å kjøre.

Hun tror elektriske lastebiler er en del av fremtiden.

– Ikke riktig enda, men i hvert fall for distrubisjonskjøring i byene, sier Hamnes.

Therese Hamnes, lastebilkjører.

Therese Hamnes er fornøyd etter å ha parkert den elektriske lastebilen hun har kjørt fra Bardufoss.

Foto: Hans Ludvig Andreassen / NRK

Kenneth Tjønndal Pettersen ser lyst på tiden fremover. Dersom alt går etter planen, vil Posten kun benytte seg av fossilfrie varebiler i Oslo når året er omme. Etterhvert håper han også å få på plass elektriske lastebiler.

– Hvis vi får alle vi har bestilt, vil dette bli en realitet – og det håper vi, sier Pettersen.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark