Men hvorfor endte vi opp med nettopp disse påsketradisjonene?
Påskeegget og påskeharen
Påskeegget har fått en fast plass i hjemmene våre rundt påske, men får en logisk brist ved at de er etterlatt av en hare.
I påsken har en hare fått hovedrollen med å dele ut egg.
Foto: Jon Olav Larsen– Påskeharen er egentlig bunnet i en hedensk myte om vårgudinnen Eos, som forvandlet en fugl til en hare for at den ikke skulle bli tatt av jegeren, forklarer kulturhistoriker Anne Kristin Moe.
– Men haren savnet eggene. Derfor ga vårgudinnen den evnen til å legge eggene en gang i året
Anne Kristin Moe er kulturhistoriker og har god oversikt over hvorfor en hare deler ut egg i påsken.
Foto: Arne Stubhaug / NRKEggene fikk forskjellige farger, og for å glede menneskene hoppet haren rundt i verden og delte de ut.
I moderne tid har vi tilgang på egg hele året. Før la ikke hønene egg om vinteren.
Foto: Anna Sørmarken Vestly / NRKDet er kanskje flere grunner til at vi har fått en tradisjon for å spise egg på denne tiden av året.
– Fra naturens side legger ikke høna egg om vinteren. Nå gjør de det fordi vi bruker kunstig belysning, men det er først om våren hønene begynner å legge egg, forteller Moe.
Påskevarene
Like sikkert som at det ikke blir påske uten påskeegg for barna i barnehagen, blir det for mange ikke skitur uten en firedelt kjeks-sjokolade.
Det er mange sjokolader å velge mellom når vi går i butikken i dag, men for mange er det akkurat Kvikk Lunsj som må bli med på påsketur.
Kvikk Lunsj har kuppet påsketurene i flere generasjoner
Foto: adrian tørring haug– Det kan hende at det er smaken, men det kan like gjerne være nostalgi, og denne følelsen som en merkevare faktisk gjør med oss, forklarer professor i visuell kommunikasjon, Wanda Grimsgaard.
– Det er disse assosiasjon vi har til merket, som ikke bare er smaken, men hele opplevelsen.
Rundt påske øker salget av appelsinbrusen Solo.
Foto: Benedicte Goa Ludvigsen / NRKI påsken har vi flere merkevarer som må med i feiringen. Enten det er en knall oransje appelsinbrus, en lilla eggekartong med sjokoladeegg eller en melkekartong med et mysterium på.
Gammel vane eller ei må alle merkevarene fortsette å kjempe om plassen i handleposen år etter år.
– Alle merker må forvaltes og vedlikeholdes over tid, for at de ikke skal bli uaktuelle, sier Grimsgaard.
I barnehagen forteller barna at de helst vil ha helt vanlig sjokolade i påskeegget.
Foto: Karen Gjetrang / NRK
Kjærligheten er sterkest
– Påskeegget er et uttrykk for at det er et liv her, så det er nok mye der det kommer fra, sier prest Torbjørn Brox Webber.
Prest Torbjørn Brox Webber mener flere av påsketradisjonene våre har røtter i religion.
Foto: Karen Gjetrang / NRK– Vi har blitt veldig amerikanisert og kommersialisert, hvor man tar litt her og der, men mange av disse tingene har et religiøst utgangspunkt.
Han tror det er en ting som er særlig viktig å ha med seg i dag.
– Jeg tenker at det som er viktig å huske på i påska er nettopp dette med at kjærligheten er sterkere enn døden og at kjærligheten overvinner alt, preker presten.