Hopp til innhold

På dette stedet har ingen tatt mer buss enn nå

I fjor var det 13,5 millioner reisende med buss, hurtigbåt og ferger i Troms. Det er rekord.

Gryllefjord

Senja, her med Gryllefjord, har økt prosentvis mest i antall busspassasjerer.

Foto: Helge Hansen / NTB scanpix

Troms fylkestrafikk kunne i dag legge fram tallene for fjoråret. Og samlet sett er det en fornøyd fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo som ser at det er en oppgang i antall reisende med kollektivtrafikk på 0,7 prosent.

Det utgjør hundre tusen flere passasjerer i fjor.

Det største antall reisende i Troms er med buss. Tallet er 11,4 millioner. Den største økningen i bruken av buss er på Senja med 11 prosent. Deretter følger Nord-Troms med 8,4 prosent.

Men i Tromsø var det en liten nedgang i bussbruken på 0,4 prosent. I fjor var det mye anleggsarbeid på veiene i Tromsø som merkes i kollektivtrafikken.

– Endringer av traseer, omlegginger og stengninger gir utslag i statistikken, sier sjefen for fylkestrafikk, Kurt Bones.

Kurt Bones, Prestbakmo, Bjørn Kavli

Flere reiser kollektivt viser tallene fra Kurt Bones i Troms fylkestrafikk (til venstre), fylkesråd Ivar B. Prestbakmo og samferdselssjef Bjørn Kavli.

Foto: Silje Skog

Positiv effekt

Men før jul ble det satt inn busser med økt frekvens. Det viser allerede nå å ha en positiv effekt i antall reisende i Tromsø.

I Sør-Troms var det vel fire prosent nedgang i bruken av buss.

Troms fylkestrafikk tror en viktig årsak til nedgangen er de store veiprosjektene som pågår i Harstad-området. De skaper forsinkelser i trafikken. Og Harstad har hittil ikke vært en by der reisende bruker mye buss.

Nedgang hurtigbåt

I fjor var det en solid økning i antall reisende med fergene i fylket.

På hurtigbåtruta Tromsø-Harstad var det i fjor 200 000 reisende. Dette er en liten nedgang i forhold til året før.

Fylkesråd Ivar B. Prestbakmo sier at det jobbes med flere tiltak for å få flere til å reise kollektivt, ikke minst i de to største byene. Men det vil ta tid og krever politiske vedtak som gjør det lettere for busser å kjøre.

I mars skal fylkestinget vedtak en plan for kollektivtrafikken, og seinere i år skal man diskutere krav til nye anbud for buss og hurtigbåter i fylket. Samtidig har fylkeskommunen mye mindre penger som kan brukes på samferdsel.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark