– I enkelte klasser er det så vanskelig at du gir opp og ser det hele gjennom fingrene fordi du skal gjennomføre det som er ditt prosjekt. Du lar elevene seile i sin egen sjø. Har du sagt i fra 800 ganger før, så har du ikke så mange maktmidler igjen, sier lektor Grete Mathiesen ved Breivika videregående skole i Tromsø.
- LES:
Chatter og surfer
I dag skal alle videregående skoler skal ha PC i undervisningen, ifølge loven. En rapport som evaluerer ordningen i Troms viser at over 35 prosent av elevene bruker timene til chat og surfing på Facebook eller andre sosiale medier svært ofte.
– Mitt inntrykk er at holdningen til å ha PC i klasserommet har endret seg til det negative blant lærerne, slår studieinspektør Ralph Tøllefsen fast.
Rapporten viser også at sju av ti lærere opplever PC som et forstyrrende element i undervisningen.
- LES:
For å henge med
Elev Adrian Ottermo sier PC-bruken gir han informasjon om hva som skjer og noe å diskutere i friminuttene.
– Sånn at man er litt med, fastslår han.
Om bruken av sosiale medier går ut over karakteren sier rapporten ingenting om, men blant elevene er det ikke tvil.
– Jeg tror jeg hadde opplevd bedre resultater om jeg ikke hadde PC, medgir elev Silje Andersen.
- LES:
– Det nye leirbålet
Robert Greiner, nettjournalist og nettlærer i NRKs kompetanseavdeling, er ikke overrasket over at unge lar seg friste til å bruke Facebook i timen.
– Sosiale medier har på mange vis gitt oss mennesker leirbålet tilbake. For unge venner og sosiale nettverk veldig viktig. Nettsamfunn som Facebook er som skapt for den slags.