Trond Haukanes har jobbet frem forslaget, og mener det er fullt realistisk.
– Jeg tror ikke vi her i Finnmark skal være redd for å tenke stort. Jeg tror det er bare tull av oss og ikke løfte fram slike prosjekter på et nivå slik at vi kan få de med på planer for fremtiden, sier han.
Trond Haukanes presenterte forslaget om en tunnelforbindelse under Varangerfjorden for en rekke politikere og næringslivsfolk på Vadsøseminaret i forrige uke.
Anslår pris på tre milliarder
Som prosjektleder for Kirkenes Næringshage har Haukanes vurdert realismen i det ambisiøse prosjektet. Konklusjonen er at det vil være teknisk fullt mulig å gjennomføre. Haukanes mener de tre milliardene prosjektet vil koste, vil være vel anvendte penger.
– Vi har behov for å se på Varanger-området som et stort arbeid- og samarbeidsdistrikt. Da må vi knytte disse to områdene tettere sammen.
Vi har sett på denne løsningen ved å lage en forbindelse ved fjorden, som gjør at vi får reisetiden ned i en time, kanskje 45 minutter i mellom disse to byene.
Prosjektet innebærer en lang tunnel under Varangerfjorden mellom Vadsø og Bugøynes. I tillegg er det nødvending med to andre kortere tunneler og tre bruer. Dette vil redusere kjøreavstanden mellom Vadsø og Kirkenes fra dagens 173 kilometer til rundt 60.
Politisk interesse
Tanken om en kjøretid på under en time mellom Vadsø og Kirkenes får også positiv respons fra politisk hold.
Høyres stortingsmann Frank Bakke-Jensen synes prosjektet er spennende, tross den høye prislappen.
– Jeg tror det er en alt for bedrøvet inngang til dette spørsmålet å tenke at dette blir så dyrt at det bare blir et luftslott, sier han.
Fylkesordfører Runar Sjåstad er derimot langt mer lunken til planen. Ifølge Sjåstad kunne de tre milliardene tunnelen vil koste betalt for alt etterslep på veiene i Finnmark.
– Dette vil være enorme konstnader. Og jeg mener det er mange andre uløste samferdeselsproblemer i Finnmark man heller burde prioritere, blant annet etterslepet på veiene, sier Sjåstad.