Hammerfest lufthavn kan være utfordrende under bestemte vindforhold.
Nå tror flere i Widerøe at et nytt hangarbygg kan ha gjort innflygingsforholdene enda vanskeligere.
Flygesjef Bjørn Sælensminde i Widerøe bekrefter at selskapet vil ha undersøkt om hangaren, som ble bygget i fjor, har ført til mer turbulens.
For ett år siden ble det bygget ny hangar i forbindelse med helikoptertrafikk. I flyselskapet snakkes det nå om at denne hangaren har ført til endrede forhold, uten at det altså slåes fast at det er noen sammenheng mellom dette og hendelsen søndag.
Vil undersøke
- Ja, jeg er kjent med at dette har kommet opp og at det har blitt nevnt i denne sammenhengen at denne hangaren har resultert i endrede turbulensforhold og vindskiftesituasjoner på flyplassen, sier Sælensminde til NRK.
- Vi har ikke noen dokumentasjon på det. Slik jeg ser det, må det være en del av det man nå går inn og ser på, sier Sælensminde.
Vurderer på nytt
Vindforholdene på flyplassen dagen da en Dash 8 med tilsammen 30 personer ombord havarerte under landing i Hammerfest, blir nå kartlagt.
Siden hendelsen har det vært strenge begrensninger for landing i vind på denne flyplassen.
Til uka vil trolig selskapene som opererer i Hammerfest, Luftfartstilsynet og Avinor vurdere begrensningene på nytt.
Widerøe mener man ikke er tjent med at restriksjonene, slik de er i dag, varer veldig mye lenger.
- Jeg vil anta at partene setter seg ned og ser på det vi vet da, og eventuelt vurderer om det går an å gjøre noen endringer på restriksjonene som gjelder i dag, sier Sælensminde.