Ny norsk vulkan oppdaget i Barentshavet

Forskere ved UiT Norges arktiske universitet har funnet en ny vulkan ved Bjørnøya i Barentshavet. – Å se et undervanns-mudderutbrudd i sanntid minner meg på hvor «levende» planeten vår er, sier ekspedisjonslederen.

Forskere fra UiT Norges arktiske universitet har oppdaget en ny vulkan på 400 meters dyp i Barentshavet. Foto: Norges arktiske Universitet

Vulkanen som er oppdaget i Barentshavet skal hete Borealis Mud Volcano.

Foto: Norges arktiske Universitet

UiT-forskerne har sammen med forskere fra REV Ocean oppdaget en ny muddervulkan i det sørvestlige Barentshavet, cirka 80 nautiske mil sør for Bjørnøya. Funnet ble gjort 7. mai i år.

Vulkanen, som ligger på 400 meters dyp, har fått navnet Borealis Mud Volcano og er den andre aktive vulkanen som noensinne er funnet i norske farvann.

Norges første aktive vulkan Norges eneste aktive vulkan

Jan Mayen 3

Vulkanområdet er omtrent 300 meter bredt og 25 meter dypt, og slipper ut mudder, væsker og gass fra jordens indre. Dette vil gi ny innsikt til vitenskapen om jordkloden, sier forskerne.

Selve vulkanen er syv meter i diameter og 2,5 meter høy, og slipper kontinuerlig ut metanrike væsker.

Forskere fra UiT Norges arktiske universitet, i samarbeid med REV Ocean, har oppdaget den andre muddervulkanen noensinne funnet i norske farvann.

– Kunne se at jorda vår «pustet»

Vulkanen ble oppdaget ved hjelp av seismisk data og videoen er gjort med en fjernstyrt undervannsrobot (ROV).

Oppdagelsen vil hjelpe forskere å forstå effekten av lokaliserte, men vedvarende fenomener på det globale metanbudsjettet og dets innvirkning på økosystemene. Det sier professor ved UiT, Giuliana Panieri, som er ekspedisjonsleder og hovedetterforsker for AKMA-prosjektet.

– Vi viste at det var en formasjon i dette områder, fordi vi kunne se krateret. Men vi trodde ikke vi ville finne en vulkan. Det var svært uventet. Ingen har heller vært der før, så det er første gang noen ser denne vulkanen. Jeg følte at det var en surrealistisk opplevelse, og vi kunne se at jorda vår «pustet» gjennom denne vulkanen. Det var veldig surrealistisk og veldig flott for vårt team. Vi er alle super-entusiastiske over oppdagelsen, sier professoren til NRK.

Vulkan ligger 80 nautiske mil sør for Bjørnøya i norsk økonomisk sone. Kart: Norges arktiske universitet

Vulkanen ligger sør for Bjørnøya i Barentshavet.

Grafikk: UIT

Hun utelukker ikke at de kommer til å oppdage flere gjørmevulkaner i Barentshavet.

Det er bare takket være godt samarbeid og avansert teknologi at vi kan gjøre slike oppdagelser. Å se et undervanns-mudderutbrudd i sanntid minner meg på hvor «levende» planeten vår er, sier Panieri.