Hopp til innhold

Denne sommeren kan Snøhvit-gassen ta snarveien til Japan

Den første lasten med norsk gass til Asia gjennom Nordøstpassasjen går sannsynligvis til sommeren. Russiske myndigheter har for første gang åpnet for at en LNG-tanker kan seile gjennom.

Ribera del Duero

LNG-tankeren Ribera del Duero Knutsen kan bli det første skipet som frakter norsk gass fra Hammerfest til Asia gjennom Nordøstpassasjen.

Foto: Knutsen OAS Shipping AS

Nordøstpassasjen, eller den nordlige sjørute mellom Europa og Asia, er bare farbar noen måneder i løpet av året på grunn av is. Men polisen krymper og sesongene har blitt lengre siden de første handelsskipene seilte gjennom i 2009.

I fjor passerte 27 skip gjennom passasjen, noe som var en kraftig økning sammenlignet med året før. I år det ventet at antallet seilinger vil øke ytterligere.

Første gang med gass

Også petroleumsindustrien ser på ruta som interessant og tankere med oljekondensat har allerede seilt gjennom.

Denne sesongen vil sannsynligvis også det første skipet med norsk flytende gass ta den korteste sjøveien mellom Hammerfest og Japan.

Ifølge rederi.no har nemlig selskapet Knutsen OAS Shipping i Haugesund nå fått tillatelse fra russiske myndigheter til å seile gjennom Nordøstpassasjen med LNG-Tankeren Ribera del Duero Knutsen.

– Vi har per i dag ikke noen kontrakt med Statoil om frakt av Snøhvit-gass til Asia, men teknisk er en slik frakt nå mulig med denne tillatelsen, sier teknisk operatør hos Knutsen OAS Shipping, Synnøve Seglem til NRK.

– Vi synes det er spennende å ha et skip som kan gå med LNG gjennom Nordøstpassasjen. Det gjør også mer attraktive for mulige oppdragsgivere, sier hun.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Nordøstpassasjen

Avstanden fra Europa til Asia gjennom Nordøstpassasjen (rød strek) er vesentlig kortere enn langs ruten – hvor mesteparten av LNG-en fraktes i dag – gjennom Suezkanalen.

Foto: Grafikk: Lene Sæter / NRK

Ruten interesser flere

Gasstankeren Ribera del Duera Knutsen, er den eneste LNG-tankeren i verden som har isklasse 1A fra Det Norske Veritas.

– I tillegg vet jeg at det finnes selskaper med isklassifiserte LNG-tankere i andre internasjonale skipsregistre som også er interessert i å bruke Nordøstpassasjen, sier Seglem.

At et fartøy er isklassifisert betyr at det har skrog av en tykkelse og styrke som gjør at det tåler trykk fra is i sjø. En frakt gjennom Nordøstpassasjen gjennomføres gjerne i en kolonne av flere skip med russiske isbrytere foran og bak.

Kan gjøre tre transporter i året

En gasstanker vil bruke omtrent 20 dager fra Hammerfest til Japan. Vesentlig raskere enn om skipet skulle gått rundt Afrika eller gjennom Suezkanalen.

– Den første transporten vil kunne gjennomføres i juni og avhengig av isforholdene vil sesongen senest avsluttes i oktober. Vi vil kunne gjennomføre tre transporter per sesong, sier Seglem.