Utbyggingen av E6 vest for Alta er på nytt rammet av konkurs hos en utenlandsk entreprenør.
Mandag ettermiddag begjærte det danske selskapet E. Phil og Søn seg selv konkurs, ifølge Altaposten. Et av deres datterselskaper Istak har blant annet vært hovedentreprenør på fire tunneler i utbyggingen.
– Situasjonen er veldig uoversiktlig. Vi har ikke den fulle og hele oversikten enda. Vi fikk beskjed mandag at de hadde begjært seg konkurs. Vi har ikke vært i direkte kontakt med Pihl og Søn, men med Istak om hva som skjer med dem, forteller prosjektleder Gudmund Løvli for Statens vegvesen.
- Les også:
Utfordring i hele Nord-Norge
Selskapet har oppdrag på 6 anlegg i Region nord. Det er fv 76 Målvikhammaren (Nordland), E6 Hålogalandsbrua (Nordland) , E6 Alta vest (2 kontrakter)(Finnmark), E69 rassikring Ytre Sortevik (Finnmark) og rv 94 Skjåholmen (Finnmark).
– Vi jobber med å kontakte bostyret for å avklare konsekvenser og videre utvikling i saken. Hva som vil skje med det enkelte anlegg kommer vi tilbake til så snart situasjonen er mer avklart, sier prosjektsjef Stein Johansen i Region nord.
Arbeidet har stoppet
Han er usikker på om konkursen til Pihl & Søn går ut over Istak ennå, men vegvesenet har kontrakten med danskene, mens Istak er datterselskap av dem igjen.
I løpet av tirsdag morgen skal de ha flere møter med forskjellige parter i veiutbyggingen, for å avklare situasjonen.
– Vi registrerer at arbeidet nesten har stoppet opp der de jobber, sier Løvli.
Istak jobber nå med Talviktunellen, Kåfjordtunellen, de to tunellene i Kvenvik, samt vei i dagen på Kvenvikmoen. De har også bistått i arbeidet med Kåfjordbrua etter Alpine Bau-konkursen.
- Les også:
Lite arbeid gjenstår
Det er imidlertid svært lite arbeid som gjenstår på veien. De skulle vært ferdig med jobben nå de nærmeste dagene.
– Vi har garantier som hver entreprenør må stille for å få jobb hos oss. Med tre konkurser så har det vært litt utfordrende for oss, innrømmer Løvli.
Dette er nemlig den tredje konkursen som rammer veiutbyggingen vest for Alta.
Den første var finske Destia som støpte brua i Talvik, den andre var giganten Alpine Bau som bygde Kåfjordbrua og den tredje er nå altså E. Pihl & Søn AS. Der rammes E6-prosjektet hardest via det islandske datterselskapet Istak, som jobber med flere av tunellene i prosjektet.
– Vi har klart å få det til i Talvik og har klart å få ting til etter Alpine Bau konkursen, så det går nok.
- Les også: