I dag går det ei ferje mellom Larseng og Vikran. I årevis har det vært kjempet for å få en undersjøisk tunnel til avløsning for fergene. Stortinget har åpnet for at fergesubsidier kan brukes i finansiering av nye tunneler. Etter planene skal det også betales bompenger for å få kjøre gjennom den planlagte tunnelen under Rystraumen.
Ny behandling
Etter det vi forstår krever regjeringa at det må legges fram en helt konkret prosjekt med en finansieringsplan før det eventuelt kan gis statsstøtte. Det er også et krav at både Balsfjord og Tromsø kommune gjennomfører en ny politisk behandling av saka, der spørsmålet om bompengefinansiering og eventuelle garantier vil stå sentralt. Kostnadene for Rya kan komme opp imot 200 millioner kroner. Fylkestingets flertall hadde håpet at det nå i høst skulle bli foreslått penger i statsbudsjettet fordi selve reguleringsplanen snart er klar. En ny runde i kommunene kan ta tid, og Rya kan derfor få hard konkurranse med tunnelprosjekter i Karlsøy og Bjarkøy - dersom det drar ut før Stortinget tar en avgjørelse.