30. juni
rett sør for Dunøyane naturreservat på Svalbard. Skipet går i trafikk for Spitsbergen Travel, men har en polsk kaptein.Nå viser det seg at kartene kapteinen brukte da han gikk på grunn var oppmålt for over 70 år siden.
– Det kartet som var fremlagt er oppmålt før 1940. Denne grunna er først oppdaget i 2008, så nye kart med denne grunna var tilgjengelig på markedet, og de burde selvfølgelig kapteinen hatt med seg da han seilte nært land, sier assisterende sysselmann Lars Fause.
Tar hele ansvaret
Nå har kaptenen godtatt et forelegg på 15.000 kroner. Han tar hele ansvaret for grunnstøtingen.
– Han tar ansvar for manglende rutiner om bord, og skulle selvfølgelig hatt moderne kart om bord. Det har han lagt seg flat på, og han tar personlig ansvar for det, sier Fause.
Kunne gått langt verre
. Men grunnstøtingen kunne endt langt verre enn den gjorde, sier Fause.
– Det gikk heldigvis veldig bra, men skipet sprang lekk, og da vi hørte om dette var det ganske dramatisk: Båten sto på grunn nær et fuglereservat, og det var 67 passasjerer om bord. Så vi takker høyere makter for at dette gikk bra.
Ikke vanlig med så gamle kart
Frigg Jørgensen representerer rederiene som har faste ekspedisjonscruise på Svalbard. Hun sier at cruisenæringa er opptatt av å bruke det nyeste og mest moderne utstyret om bord i skipene.
– Hvis det medfører riktighet at det er brukt et utdatert kart er jo det uheldig, men ikke noe jeg tror er vanlig.