Hopp til innhold

– Folk aner ikke hvor store krefter som er i sving

Brøytemannskapene sørger for at du kommer deg av gårde om morgenen, men de opplever at mange ikke har forståelse for hvordan de gjør jobben sin.

Snørydding i sentrum

Brøytemannskapene stenger gjerne av hele Tromsø sentrum om natten, for å rydde den for snø.

Foto: Torbjørn Krane / NRK

– Folk flest tenker ikke over jobben vi må gjøre, og har svært liten forståelse for hvor presise vi må være, sier driftsleder for Bydrift i Tromsø, Tor Arne Andreassen.

– Bysentrum må ha åpne gater for å slippe gjennom busser, biltrafikk og folk som skal på arbeid. Det er samfunnsviktig jobb og krever stort fokus og mye oppmerksomhet.

Tor Arne Andreassen

Driftsleder for Bydrift i Tromsø, Tor Arne Andreassen.

Foto: Gunnar Hammer / NRK

Tromsø er en av de mest snørike byene her i landet. Årelang erfaring har gitt byen verktøy til å rydde effektivt og kjapt.

– Men gatene må tømmes for trafikk før de stenges av, så vi varsler et døgn i forveien og vil ha sentrum rensket for trafikk før vi går i gang med å stenge og rydde. Folk og biler må bort, og busstrafikken stoppet før vi går i gang. Derfor er vi sjelden i gang for ett om natta.

Snøfreser med dimensjoner

Snøfreseren styrer showet. Den kan fylle en lastebil på 25 kubikkmeter i løpet av 40–45 sekunder.

– Ikke så mange skjønner hvilke krefter som er i sving, og vi må ofte jage bilister som ikke respekterer at vi jobber. Treffer tuten utenfor lasteplanet fordi føreren er uoppmerksom og treffer ei front- eller siderute på en bil, knuses rutene og bilen fylles med snø. Det samme gjelder butikkvinduer, eller personer som kommer i veien. Det kan oppstå store skader.

Veihøvlene, også kalt for vegskraper, er svære maskiner og uoversiktlige å kjøre. Ofte kommer det biler lurende, selv på har stengte veier.

– Da hender det at man må ut og vifte dem vekk og ta kjeftamentet i bruk, sier Andreassen.

Vi stilte spørsmålene du ikke får anledning til å stille.

Vi stilte brøytebilsjåfør Terje Nilsen noen uvanlige spørsmål.

Krever erfarne folk

Godt brøytemannskap skapes av erfaring. Det kan ikke gjentas ofte nok, mener driftssjefen.

– Mine folk er blant de proffeste i landet, det sier jeg med hånda på hjertet, fortsetter han.

Mange av oss forbanner store snømengder og uvær, men dette trigger brøytefolket:

– Det er utrolig flott å jobbe med denne gjengen som trives best i storm og snøføyk, sier driftssjef Andreassen.

– Det er da de blir satt på prøve og kan vise hva de duger til. Vi kjenner at vi gjør meningsfylt arbeid som er viktig for at samfunnet skal holdes i gang.

Terje Nilsen som kjører brøytebil på teamet er hundre prosent enig.

– Det er morsomt å jobbe når det blåser skikkelig rundt ørene, sier sjåføren, som publikum blir nærmere kjent med i denne sesongen av «Brøyt i vei».

Brøytesjåfør Terje Nilsen

– Jeg har den artigste jobben i verden, sier Terje Nilsen om arbeidet som brøytesjåfør.

Foto: Håkon Iversen / NRK

Flere nyheter fra Troms og Finnmark