Hvis du syns det er kjedelig å tidkrevende å dra på postkontoret, trekke kølapp og vente småtrippende på tur, bare for å sende et lite brev eller en pakke. Da bør det digitale frimerke være midt i blinken. Det kjøper du ganske enkelt på nettet.
– Hvis du vil at vi skal også skal komme å hente posten din, så betaler du noen kroner ekstra for det, sier pressesjef Posten Norge, John Eckhoff.
Prøvd ut i ett år
I ett år har posten
med 10 000 frivillige prøvepersoner. Selv om det ikke har tatt helt av, har det ifølge pressesjefen blitt veldig godt mottatt.– Selv om vi blir mer digitalisert, så blir vi fortsatt, i overskuelig framtid å sende fysiske ting til hverandre, det kan for eksempel være at du har strikket et par sokker, eller skal returnere en bok eller lignende. Alle slike ting, som er under to kilo kan puttes i en konvolutt som er påført denne koden, som er et digitalt frimerke, og puttes i postkassen, så ordner vi resten.
Tilbud til alle
Men som med all digital utvikling vil det være deler av befolkningen som blir utelukket. Folk som ikke har den digitale kompetansen. Det bekymrer ikke John Eckhoff.
– Jeg tror det er veldig mange, i alle aldersgrupper, som er digitale, men dette er jo et tilbud som vi har i tillegg til vanlige frimerker. Så om du ikke føler deg fortrolig med å gå på mobiltelefonen din eller på pc-en å kjøpe digitale frimerker, så kan du gå på et av våre 1 300 steder ellers i landet, postkontor eller post i butikk.
At den digitale utviklingen her gått fort, har også posten fått merke.
– Brevmengden har sunket med 60 % siden 1999, som var toppåret. Så vi kan aldri lene oss tilbake å la utviklinga gå sin gang, vi må alltid være i forkant.
– Da kan man altså konkludere med at postkassen ikke er død?
– Ja, det kan man, man har også mange følelser knyttet til postkassen, sier John Eckhoff.