– Det er en ganske betydelig økning i prisene på en del strekninger, sier administrerende direktør i NHO Luftfart, Torbjørn Lothe.
– Mellom Vadsø og Kirkenes, for eksempel, der går prisene opp med nesten 12 prosent, mens mellom Hammerfest og Kirkenes stiger den med 10 prosent. Mellom Lakselv og Tromsø blir det 15 prosent dyrere.
I går ble regjeringens nye anbudskriterier for de regionale flyrutene presentert. Her åpnes det for å kutte i antall daglige avganger og Samferdselsdepartementet opplyser at prisene i snitt vil øke med 8,5 prosent.
Se en beregning over framtidige flypriser på utvalgte strekninger i Nord-Norge nederst i saken
Rammer statsstøttede ruter
Rutene som rammes er de såkalte FOT-rutene, der staten betaler for å kunne bidra til et flytilbud på steder der det ellers ikke vil være lønnsomt å tilby ruter.
– Vi synes det er leit at man nå gjør så mange grep som innebærer at det blir dyrer å fly i Norge, sier Lothe.
– Dette kommer jo på toppen av en del andre avgiftsendringer tidligere, blant annet økt Co2-avgift, og økt moms-sats.Totalt sett vil det slå ut i et dårligere og dyrere flytilbud i Nord-Norge.
– Skal ikke bo folk her oppe
Ruten mellom Hammerfest og Mehamn er en av de som blir rammet av prisøkningen. Dette er dårlige nyheter, mener ordfører i Gamvik, Trond Einar Olaussen.
– Det er veldig dyrt å fly fra Mehamn til for eksempel Oslo, Tromsø eller Hammerfest, sier han.
– Det er en uheldig politikk regjeringen fører for distriktene. Man er i ferd med å demontere Finnmark. Det er ikke en villet politikk at det skal bo folk her oppe, og det er veldig uheldig.
Widerøe har, på oppdrag fra Nordland fylkeskommune, beregnet framtidige flypriser på et utvalg flystrekninger i Nord-Norge med det nye systemet.
Mener FOT-rutene ikke skal gi lavere pris
Statssekretær Tom Cato Karlsen i Samferdselsdepartementet bekrefter at det vil bli dyrere å fly i nord.
– FOT-rute-tilbudet er ikke for å sørge for at folk i utkant-Norge har lave priser på flybilletter, men det er for å sørge for at man faktisk har en flyrute, sier han.
– Det er heller ikke lovlig ifølge EØS-reglene å subsidiere flyruter bare på grunnlag av pris. Vi har fått en aksept fra ESA til å gi statsstøtte til enkelte flyruter der det ikke er mulig å få kommersiell drift.