Det betyr at det bare skal brukes 150 millioner kroner på utbyggingstiltak i Tromsø. Den opprinnelige planen var å kreve inn avgift i åtte år, som skulle ha gitt 300 millioner kroner til utbygging.
-Av Lars Egil Mogård-
Ordfører Herman Kristoffersen i Tromsø er skuffet over beskjeden fra departementet i dag.
- Vi gir ikke opp. Vi skal arbeide for at vi får 300 millioner kroner til utbyggingstiltak.
Vil få problemer
- Departementet ønsker at vi skal innføre bomstasjoner i Tromsø. Det er ei svært kostbar ordning framfor at vi har ei bensinavgift som er lett å administrere, og som publikum synes er greit, sier Kristoffersen.
Vedtaket innebærer at det blir sluttt på innkreving av bensinavgifta på 70 øre literen fra nyttår. Men forutsetning er å innføre ordninga igjen seinere i år.
Omfattende tiltak
Det var lagt opp til en omfattende utbygging av tiltak rettet mot "myke" trafikanter, dersom innkrevningsperioden ble åtte år.
Departementet mener at utbedring av Langnestunnellen, og gang- og sykkelveg langs Sandnessnunsdbrua, for tilsammen 90 millioner kroner, skal inngå som en del av utbyggingstiltakene i løpet av de fire kommende åra. Det betyr at man bare har 60 millioner kroner til andre tiltak.
- Det er altfor lite, sier Herman Kristoffersen.
Finansdepartementet negativ
Etter det NRK kjenner til, er det særlig Finansdepartementet som er skeptisk til drivstoffavgifta i Tromsø. I brevet fra Samferdselsdepartementet heter det:
-Finansiering av lokal "drivstoffavgift" er innført kun som en prøveordning. Prisippene knyttet til eventuell generall bruk av denne type finansiering må avklares. Det er avgjørende at avgiften finansierer en ekstraordinær satsing og ikke blir en "ny kommunal avgift", står det i brevet.
Og det må gjennomføres en ny politisk behandling av denne saka både i Tromsø kommune og i Troms fylkeskommune før det fremmes en stortingsproposisjon.