Hopp til innhold

– Finnmark, Nord-Norge og nordområdene er nedprioritert

Fylkesråd for samferdsel i Finnmark, Grethe Ernø Johansen, er skuffet over forslaget som ble lagt fram til Nasjonal transportplan. Hun mener satsingen i nord er borte.

Grete Ernø Johansen

Fylkesråd Grete Ernø Johansen er skuffet over det som ble lagt fra til forslag til Nasjonal transportplan.

Foto: Erik Lieungh

De økonomiske rammene i transportplanen må økes for at det skal bli fortgang i veiutbyggingen i Finnmark. Det er konklusjonen fra fylkesråd for samferdsel Grethe Ernø Johansen.

I forslaget til Nasjonal transportplan er svært få veiprosjekter i Finnmark prioritert.

– Jeg synes vi er nedprioritert. Det er ikke den satsningen på nordområdene, Nord-Norge og Finnmark som jeg vil ha. Vi må jobbe politisk med å få dette forsert, sier hun.

Kun påbegynte prosjekt får midler

I forslaget til nasjonal transportplan er det kun de allerede påbegynte prosjektene på E6 vest for Alta og E105 i Sør-Varanger som får midler fra 2014.

Dersom andre veiprosjekter skal få penger må de økonomiske rammene økes med minst tjue prosent forteller fylkesråden.

– Det vil være viktig for å få inn flere av tiltakene i NTP. Det omhandler Tana-bru og riksvei 490 gjennom Hammerfest, sier hun.

Disse prosjektene må vente til 2018 med de nåværende økonomiske rammene. Det samme gjelder Skarvbergtunnelen og riksvei 93 utenfor Alta,

Når det gjelder flyplassene i Finnmark er det ikke foreslått midler til hverken utvidelse av rullebanen i Kirkenes eller ny lufthavn i Hammerfest.

– Det er trist at Avinor ikke hører på lokale myndigheter og er mer seriøs i behandlingen sin. Jeg er skuffet, sier hun.

Midler til vedlikehold

Regionvegsjef Torbjørn Naimak

Regionveisjef Torbjørn Naimak mener at Finnmark vil dra fordel av midlene som er gitt til vedlikehold av veinettet.

Foto: Gerd Elise Martinsen / NRK

Hun møter motargumenter for forslaget til Nasjonal transportplan hos regionveisjef Torbjørn Naimak. Han mener områdene i nord kommer godt ut av det i forslaget.

– Finnmark med sitt lange veinett vil få god nytte av markant økning på drift og vedlikehold av veinettet. Det vil komme hele Finnmark til gode, sier Naimak.

Byene Hammerfest og Kirkenes blir prioritert foran Alta, blant annet fordi de er innstilt på å ta i bruk bompenger, bekrefter veisjefen.

– Ja, det er bypakker i Kirkenes og Hammerfest, som er finansiert ifra statlig side, hvis man vil følge opp idet plantekniske, sier han.