To av fem busser Statens vegvesen kontrollerte, hadde ikke nok kjettinger med seg. Loven sier at bussene skal ha med seg minst tre kjettinger, mens bussene i Tromsø kun hadde to.
– Resultatet fra kontrollen viser at det er nødvendig å fortsette kontrollvirksomheten, sier stabssjef Knut Arne Henriksen i trafikant- og kjøretøyavdelingen til Statens vegvesen.
– Resultatet viser også at det er sannsynlig at vi vil avdekke betydelige avvik fra kravene når vi setter i gang med større kontrollopplegg.
- LES OGSÅ: Skal presentere en løsning på bussproblemene
- LES OGSÅ: Finner ingen feil på bussene
En buss fikk kjøreforbud
Den første kontrollen av bussene i Tromsø ble gjennomført torsdag kveld. Én buss fikk kjøreforbud og gebyr fordi den ikke hadde påbudt kjettingutstyr med seg. Sjåføren hadde heller ikke med dokumentasjon på kjøretillatelse.
En annen buss hadde skader på kjettingene som gjorde at sjåføren måtte hente nye før han kunne kjøre videre igjen, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.
- LES OGSÅ: Fagforening klager inn Nobina
Kan bli en gjennomgang av rutiner
I kontrollen kom det også fram at Nobina har praksis med å utstyre bussene med to kjettinger, mens loven krever tre.
Dette avviser imidlertid markedssjef Magnar Nilsen i Nobina. Fredag formiddag hadde ikke han hørt om Vegvesenets kontroller.
– Alle våre busser skal være utstyrt med tre kjettinger.
Han forteller at dette kontrolleres hver høst.
– Så kan det bli behov for å supplere utover vinteren dersom en av dem blir ødelagt. Men det kan alltids skje at en buss har to kjettinger dersom dette ikke har blitt gjort, sier Nilsen.
– Er rutinene gode nok?
– Ja, men hvis det viser seg at flere busser ikke har det tilstrekkelige antallet kjettinger, må vi ta en gjennomgang av rutinene våre.
- LES OGSÅ: – Den nye ulykken kan bli fatal
(Artikkelen fortsetter under)
Sikkerhet foran rutetider
Statens vegvesen og Nobina har en dialog om å teste hybridbussene, for å undersøke om bussene oppfyller kravene.
– Vi er opptatt av å ha en trafikksikker kollektivtransport i Tromsø. Dette skal prioriteres framfor trafikkavvikling og rutetider, og det er vi enige med Nobina om, sier Henriksen.
(Artikkelen fortsetter under videoen)
– En stor sikkerhetsrisiko
Henriksen er opptatt av at sikkerheten må gå foran alt.
– Busser som glir i bakkene og passasjerer som evakuerer bussene ukontrollert er en stor trafikksikkerhetsrisiko. Dette tyder på at kravet om å holde rutetider skjer på et risikonivå som er uakseptabelt. Det viktigste tiltaket er å gjennomføre kontroll av bussene når de er i rutekjøring, og det må gjøres på en måte som ikke er trafikkfarlig og skaper store ulemper for brukerne, sier Henriksen.