Mangler fortsatt 37 millioner

Det mangler fortsatt mange millioner for å nå budsjettet til sjakk-OL i Tromsø i 2014. – OL er ikke i fare, forsikrer styrelederen.

Børge Robertsen

Sjakk-OL og daglig leder Børge Robertsen mangler fortsatt mange millioner.

Foto: Gunnar Grindstein

Dersom sjakk-OL i Tromsø skal få inn nok penger til å nå budsjettet, trenger de fortsatt 37 millioner kroner i sponsorinntekter.

iTromsø skriver i dag at det er 518 dager til åpningsseremonien 1. august 2014. Budsjettet er 124 millioner kroner, og nå ansetter arrangørene flere selgere for å lokke sponsorene.

Sponsorer er en utfordring

Daglig leder Børge Robertsen i sjakkolympiaden Tromsø 2014 innser at det er en utfordring å få nok sponsorer med på laget.

– Det er det ingen tvil om. Vi føler oss aldri sikre på at vi har pengene før avtaler er signert og pengene er på plass. Vi må ha økt fokus på salg og trenger mer salgskraft i forhold til sponsorer, og jobber nå med å tilknytte oss aktører med nasjonal og internasjonal sponsorkompetanse, sier Robertsen til iTromsø.

Målet er etter hvert at sponsorene skal bli hver sin sjakkbrikke, og fylle hele spillebrettet. Da trenger arrangørene 64 sponsorer.

– Brettet er ikke fylt opp for å si det slik.

Tromsø i sjakk-OL

Kommunikasjonssjef Morgan Lillegård i Tromsø kommune, styreleder Hermann Kristoffersen i sjakkolympiaden Tromsø og daglig leder Børge Roberrtsen i Istanbul i fjor.

Foto: Gunnar Grindstein / NRK

– OL ikke i fare

Styreleder Herman Kristoffersen lar seg ikke stresse over at det fortsatt mangler flere millioner kroner for å få gjennomført olympiaden.

– Sjakk-OL er ikke i fare. Med de midlene vi har tilgjengelig i dag, skal vi lage et bedre arrangement enn i Istanbul, sier han til avisa.

Likevel innrømmer han at det har vært vanskeligere å selge inn produktet til private sponsorer enn han hadde trodd på forhånd.

– Sponsormarkedet er ikke så åpent som for ski og fotball. Sjakk er ingen masseidrett, og det er en ekstra utfordring i forhold til sponsormarkedet.