Hopp til innhold

Slik skal tunnelbranner stoppes

Mange tunneler har fortsatt for dårlig brannsikkerhet. I Tromsø mener de å ha funnet en løsning for å avverge katastrofebranner.

Ny brannbil Tromsø

Tromsøs nye brannbil har plass til et mannskap på seks og slukkeutstyr for bilbranner.

Foto: Dan Henrik Klausen / NRK

Giftig røyk, bilkø og mange mennesker i en trang tunnel er blant brannmannskapenes største skrekk.

Mennesker på flukt som parkerer på kryss og tvers, kan skape store problemer med å nå frem til brannen.

– Det handler om å få stoppet det så raskt som mulig. Da har du en større sjanse, sier HMS-ingeniør Tor-Egil Sommer i Tromsø Brann og redning.

Nå har mannskapene tenkt smått for å være bedre forberedt på en krisesituasjon.

Ny liten brannbil, Tromsø

Bilen kan også dra henger slik at man kan laste på mer utstyr.

Foto: Dan Henrik Klausen / NRK

Mellom store brannbiler står den langt mindre UTVen. Den har slukkeutstyr og er registrert for seks personer.

Et infrarødt kamera i førerhuset registrerer varme.

– Når du kjører i røykfylte omgivelser inne i en tunnel så vil du se personer i røyken, forklarer brannmester Frank Stangnes.

Infrarødt kamera UTV brannbil

Slik kan brannmannskapene se varmekilder i mørket.

Foto: Dan Henrik Klausen / NRK

Les også 135 norske tunneler oppfyller ikke minstekravet til sikkerhet

Brann i vogntog i Gudvangatunnelen

Oppfyller ikke krav til brannsikkerhet

Minst 50 tunneler i Norge venter fortsatt på bedre brannsikkerhet, ifølge tall fra Statens vegvesen. I tillegg kommer mange fylkesveitunneler som fylkeskommunene har ansvaret for.

Tunnelene skal oppfylle sikkerhetskrav fra EU som bedre ventilasjon, nødutstyr og lys.

I Tromsø har vogntogene fått kjøreforbud i tunnelene på grunn av brannsikkerhet. Men bare i den travleste tida på døgnet.

Den nye, lille brannbilen i byen skal først og fremst brukes for å komme raskt frem til en bilbrann.

Størrelsen gjør at man enklere kan manøvrere seg i bilkø og mellom folk i tunnelene.

– Det vil ikke være noe problem å ta en vanlig bilbrann, slår Sommer fast.

Ny brannbil Tromsø

Slukkeaggregatet rommer 100 liter.

Foto: Dan Henrik Klausen / NRK

Men et vogntog blir det verre med. Varmeutviklingen er for stor.

– Det er klart det er for lite kapasitet. Så vi vil ikke ha mulighet til å slukke det. Men enkle branntilløp kan vi kanskje takle, men ikke noe annet, sier Sommer.

Les også Brannvesenet fryktet en katastrofe og ville begrense lastebiltrafikken, men Statens vegvesen sa nei

Tunnelsystemet under Tromsø beskrives som en labyrint.

Stort renoveringsarbeid

Når alle tunnelene i Norge er ferdig oppgraderte er usikkert. Det dreier seg blant annet om pengebevilgninger.

Prosjektleder Stig Berg Thomassen i Statens vegvesen opplyser at det er europaveinettet som har prioritet.

I Tromsø har fylkeskommunen et mål om å være ferdig med tunnelene i 2025.

I mellomtida er det tunneleieren, Troms og Finnmark fylkeskommune, som har finansiert brannmannskapenes nye brannbil. Det har kostet en million kroner.

– Noe sikring er bedre enn ingen sikring, sier fylkesråd for samferdsel, Agnete Masternes Hanssen (Ap)

Fylkesråd for samferdsel Agnete Masternes Hanssen

Fylkesråd Agnete Masternes Hanssen i Troms og Finnmark fylkeskommune.

Foto: SUNNIVA TONSBERG GASKI / SUNNIVA TONSBERG GASKI

– Også skal vi gjøre et stort arbeid med å oppgradere tunnelene i tråd med tunnelsikkerhetsforskriften, som også bidrar til å trygge tunnelene.

Hun sier arbeidet tar tid på grunn av at tunnelsystemet er komplisert.

UTV-terrengkjøretøy er i bruk hos brannmannskaper flere steder i landet.

Ny brannbil

HMS-ingeniør Tor-Egil Sommer og brannmester Frank Stangnes lærer seg funksjonene i brannvesenets siste tilskudd.

Foto: Dan Henrik Klausen / NRK

I Tromsø var det nødvendig for brannvesenet på grunn av sikkerhetssituasjonen i tunnelene.

– Det å ha det i en krisesituasjon, for vi vet aldri når den kan inntreffe. Dette er utstyr vi håper aldri skal bli brukt, sier Tor-Egil Sommer i Tromsø brann og redning

Flere nyheter fra Troms og Finnmark