Giftig røyk, bilkø og mange mennesker i en trang tunnel er blant brannmannskapenes største skrekk.
Mennesker på flukt som parkerer på kryss og tvers, kan skape store problemer med å nå frem til brannen.
– Det handler om å få stoppet det så raskt som mulig. Da har du en større sjanse, sier HMS-ingeniør Tor-Egil Sommer i Tromsø Brann og redning.
Nå har mannskapene tenkt smått for å være bedre forberedt på en krisesituasjon.
Mellom store brannbiler står den langt mindre UTVen. Den har slukkeutstyr og er registrert for seks personer.
Et infrarødt kamera i førerhuset registrerer varme.
– Når du kjører i røykfylte omgivelser inne i en tunnel så vil du se personer i røyken, forklarer brannmester Frank Stangnes.
Oppfyller ikke krav til brannsikkerhet
Minst 50 tunneler i Norge venter fortsatt på bedre brannsikkerhet, ifølge tall fra Statens vegvesen. I tillegg kommer mange fylkesveitunneler som fylkeskommunene har ansvaret for.
Tunnelene skal oppfylle sikkerhetskrav fra EU som bedre ventilasjon, nødutstyr og lys.
I Tromsø har vogntogene fått kjøreforbud i tunnelene på grunn av brannsikkerhet. Men bare i den travleste tida på døgnet.
Den nye, lille brannbilen i byen skal først og fremst brukes for å komme raskt frem til en bilbrann.
Størrelsen gjør at man enklere kan manøvrere seg i bilkø og mellom folk i tunnelene.
– Det vil ikke være noe problem å ta en vanlig bilbrann, slår Sommer fast.
Men et vogntog blir det verre med. Varmeutviklingen er for stor.
– Det er klart det er for lite kapasitet. Så vi vil ikke ha mulighet til å slukke det. Men enkle branntilløp kan vi kanskje takle, men ikke noe annet, sier Sommer.
Stort renoveringsarbeid
Når alle tunnelene i Norge er ferdig oppgraderte er usikkert. Det dreier seg blant annet om pengebevilgninger.
Prosjektleder Stig Berg Thomassen i Statens vegvesen opplyser at det er europaveinettet som har prioritet.
I Tromsø har fylkeskommunen et mål om å være ferdig med tunnelene i 2025.
I mellomtida er det tunneleieren, Troms og Finnmark fylkeskommune, som har finansiert brannmannskapenes nye brannbil. Det har kostet en million kroner.
– Noe sikring er bedre enn ingen sikring, sier fylkesråd for samferdsel, Agnete Masternes Hanssen (Ap)
– Også skal vi gjøre et stort arbeid med å oppgradere tunnelene i tråd med tunnelsikkerhetsforskriften, som også bidrar til å trygge tunnelene.
Hun sier arbeidet tar tid på grunn av at tunnelsystemet er komplisert.
UTV-terrengkjøretøy er i bruk hos brannmannskaper flere steder i landet.
I Tromsø var det nødvendig for brannvesenet på grunn av sikkerhetssituasjonen i tunnelene.
– Det å ha det i en krisesituasjon, for vi vet aldri når den kan inntreffe. Dette er utstyr vi håper aldri skal bli brukt, sier Tor-Egil Sommer i Tromsø brann og redning