Må kjøre fra Sør-Norge til Nordkapp for å komme seg på jobb

Skanska sliter med å få ansatte nordover for å fortsette arbeid på Skarvbergtunnelen i Finnmark. I de verste tilfellene må de kjøre Norge på langs i bil for å komme seg på jobb.

SAS har permittert 10.000 mennesker og satt store deler av flyflåten på bakken

Flysituasjonen i Troms og Finnmark gjør det vanskelig for Skanska å få ansatte på jobb.

Flyselskapene har fått millioner av kroner ekstra for å holde hjulene i gang under koronakrisen. Likevel er det så å si umulig å komme seg til Finnmark på en rimelig og enkel måte. Det er til hinder for flere samferdselsprosjekter i Finnmark.

Blant annet skaper det utfordringer for entreprenørkonsernet Skanska AB. De bygger for tiden ny tunnel på veien mot Nordkapp. Nå sliter de med å få ansatte fra hele Norge nordover på jobb.

– På grunn av kanselleringer så var det et par av våre folk som måtte sette seg i bilen for å kjøre fra Sør-Norge. Det betyr i realiteten at de må kjøre hele helgen for å være på plass til jobb på mandag, sier kommunikasjonsdirektør hos Skanska Norge, Audun Brandt Lågøyr.

Han mener flytrafikken er i ferd med å bli det største hinderet for å sikre en forutsigbar drift.

– Flysituasjonen i Nord-Norge kan bli en alvorlig flaskehals for at vi skal klare å holde hjulene våre i gang. Dette er et stort problem for oss, sier Lågøyr.

Audun Lågøyr i Byggenæringens Landsforening.

Kommunikasjonsdirektør i Skanska AB, Audun Lågøyr, mener rutetilbudet er for uforutsigbart.

Foto: BNL

SAS: – Spesiell situasjon

Samferdselsminister Knut Arild Hareide varsler ingen tiltak som kan bedre situasjonen i Finnmark, selv om samferdselsdepartementet har bevilget mange millioner kroner ekstra til flyselskapene under koronakrisen.

Pressesjef i SAS, John Eckhoff, forteller at på grunn av smitteverntiltaket der midtsetene i flyene skal være tomme, kan det oppleves at kapasiteten er lavere og at flyene fortere blir fulle.

– Det er ingenting som hadde gledet oss mer enn om antall bestillinger på flybilletter hadde økt noe voldsomt, men det er ingenting som tyder på det per nå. Så entreprenørselskapet er nok i en spesiell situasjon, sier Eckhoff.

Han legger til at flytilbudet i Norge preges av lav etterspørsel.

– Nå ser vi at markedet er i ferd med å ta seg opp igjen, men selvsagt ikke på samme måte som før korona, sier pressesjefen.

John Eckhoff, pressesjef i SAS

Pressesjef i SAS, John Eckhoff, sier at den lave etterspørselen etter flyreiser de siste ukene er den største grunnen til at det har blitt færre flyavganger.

Foto: SAS

Pasienter sliter også

Det er ikke bare Skanska som opplever store problemer på grunn av dagens flytilbud til og fra Finnmark.

Pasienter må bruke seks ganger så lang tid som vanlig for å komme seg til sykehus. Mangelen på direkteruter bekymrer næringslivet – som frykter både nedleggelser og konkurser.

Avhengig av effektiv flytransport

Hjemreisene til de ansatte byr også på utfordringer.

– Folk som er bosatt i Bergen som skulle reise hjem en torsdag ettermiddag som ikke får plass. Så blir det utsatt én dag. Så kommer de seg til Oslo, men der er det også fullt. Så må man da overnatte enda en dag før man kommer seg hjem. Man bruker to døgn på å komme seg hjem med fly, sier Lågøyr.

Han forteller at frustrasjonen er stor, og håper på en endring så fort som mulig.

– Jeg vil oppfordre SAS og politikerne til å legge til rette for at det blir et forutsigbart rutetilbud med flyginger nordover til Troms og Finnmark. Det er langt dette landet her, og vi er avhengig av en effektiv flytransport, sier kommunikasjonsdirektøren.

Skarvbergtunnelen

Skanska jobber med å bygge ny Skarvbergtunnel på E39 på veien mot Nordkapp. Tunnelen skal etter planen åpnes for trafikk april 2021.

Foto: André Bendixen / NRK