På grunn av kostnadsoverskridelser på nærmere en milliard kroner, var forslaget å øke maksprisen per måned til 1.024 kroner.
Harstad Tidende skriver at politikerne har laget en løsning som kutter kostnadene i Harstadpakken.
Nå foreslår flertallet i kommunestyret å beholde taket på 60 passeringer i måneden. Prisen for å passere fra dagens 12 kroner øker til 15 kroner. Med 10 prosent rabatt, vil det koste 13,50 kroner. Nedbetalingstida forlenges fra 15 til 20 år.
– Vi skjønner at det kan være vanskelig for mange familier å betale de månedlige utgiftene, men vi håper å bli trodd på at vi jobber hardt for at bilistene skal bli minst mulig rammet. Vi også ta hensyn til at det er viktig å fullføre hele veipakken. Den er viktig for infrastrukturen for sentrum. Får vi gjennomført hele pakken, vil Harstad bli en bedre by både å bo og jobbe i, sier ordfører Bremnes til avisa.
- Les også:
SE TV-REPORTASJE:
«Godt-nok-prinsippet»
Statens vegvesen bidrar med 180 millioner ekstra, mens Troms fylkeskommune og Harstad kommune bidrar med 80 millioner i spleiselaget.
I samforståelse med vegvesenet har politikerne fått gjennomslag for å gjennomførte resten av veiprosjektene etter «godt-nok-prinsippet». Det betyr blant annet at det ikke bygges ny gangvei fra Kanebogen til Breivika. Den gamle gangveien forbedres der den er i dag.
Endringene i Harstadpakken må godkjennes av Stortinget. Politikerne bak forslaget håper å få klarsignal fra Stortinget i løpet våren, men regner med at regjeringen vil vente til etter valget med å vedta medfinansieringen av Harstadpakken.
– Blir en hard motbakke å gå
Ordfører Bremnes, varaordfører Maria Serafia Fjellstad, Arbeiderpartiets gruppeleder Kari-Anne Opsal og leder i Harstad Ap, Sigrid Ina Simonsen har fått sterk motbør etter at det ble kjent at Harstadpakken trenger én milliard kroner mer for at alle prosjektene skal realiseres.
– Det blir en hard motbakke å gå. Her forskutterer flertallet i kommunestyret et vedtak i Stortinget. I Harstad skal veipakken bygges ut etter porteføjeprinsippet. Det betyr at de kun pengene som er gitt som ramme kan brukes, sier leder av Harstad Fremskrittsparti, Eivind Stene til NRK.
– Kun dårlig økonomistyring har ført til den situasjonen veiutbygginga er i, sier han. Lederen av styringsgruppa for veipakka, Marianne Bremnes har vist at hun er udugelig i jobben. Hun bør trekkes seg, sier Stene.
– Dette har kommunestyret diskutert to ganger og det er tillit til meg i jobben, svarer Bremnes.
Hun har tro på at Stortinget bidrar til at veipakke Harstad blir fullfinansiert med lavere standard.
Onsdag klokka 18.30 er det varslet et protesttog i sakens anledning.
- Les også: