– Det er et viktig ansvar å sikre personopplysningene godt

Datatilsynet advarer bedrifter i Tromsø som analyserer folks nettvaner ved hjelp av Google-verktøy.

Google-logo, illustrasjonsbilde

Illustrasjonsbilde.

Foto: MIKE BLAKE / Reuters

Flere bedrifter i Tromsø er med på et Google-prosjekt som skal få flere lokale bedrifter på nett. Bedriftene lærer å bruke verktøy som Google Analytics, som gjør at de kan analysere kundenes nettvaner.

Slike verktøy gjør også at nettsteder kan lage personlige reklamer til brukere. En nettbruker kan for eksempel oppleve å få reklame på Facebook for bestemte produkter eller tjenester, fordi man har sett på lignende produkter på nett.

Sjef i Google Norge, Jan Grønbech, er godt fornøyd med at flere bedrifter får bruke firmaets verktøy.

– Vi har et konkret prosjekt i Tromsø der vi har inngått samarbeidsavtaler med en rekke partnere som reklamebyråer, mediebyråer, og web-byråer. Disse har vi lært opp og satt de i stand til å hjelpe næringslivet i Troms til å komme seg på nett, sier Grønbech.

Han sier prosjektet har skapt en voldsom entusiasme, og at Google Norge håper å starte programmet i andre norske byer og fylker.

Jan Grønbech

Grønbech sier at man kan regulere selv hvorvidt man blir sporet av verktøy som Google Analytics.

Foto: Google


– Slående hvor mye man kan bli analysert

Gullsmeden Kanebogen Gull og Ur i Tromsø er en av bedriftene som er med på pilotprosjektet.

Markedsansvarlig hos gullsmeden, Tine Kjeldsen Kroer, sier at det var ikke så mye snakk om personvern fra foredragsholderen fra Google, men at det fremdeles var et tema blant kursdeltakerne.

– Det er slående hvor mye informasjon man gir fra seg når man surfer på nett, og hvor mye man kan bli analysert, sier Kjeldsen Kroer.

Tine Kjeldsen Kroer

Tine Kjeldsen Kroer, markedsansvarlig i en av bedriftene som er med i pilotprosjektet.

Foto: Rune Eian

Google Analytics har vært omstridt, og ble nesten forbudt av datatilsynet i Norge. Jan Grønbech, sjef i Google Norge, sier at det ikke noe problem å unngå å bli sporet av slike verktøy.

– Man kan surfe på nettet helt anonymt om man vil det. Man kan også gå inn på Google sitt såkalte dashbord og se hvilken informasjon Google bruker til å målrette reklame mot din IP-adresse, sier Grønbech.

– Et viktig ansvar

Datatilsynets direktør, Bjørn Erik Thon, mener at Google gir et forenklet bilde av hvordan dette fungerer.

– Det nettstedet jeg besøker må ha installert anonymiseringsfunksjoner som klipper opplysningene fra hverandre, slik at de ikke kan knyttes til en enkel handling som jeg gjør, sier Thon.

Thon mener bedriftene får et viktig ansvar for å sikre personopplysningene godt. Google må også fortelle mer om hvilke opplysninger de får inn, mener han.

Bjørn Erik Thon

Datatilsynets direktør, Bjørn Erik Thon, er skeptisk til at Google samler inn opplysninger om nettbrukere.

Foto: Åserud, Lise / SCANPIX

– Problemet med Google, er at de ikke gir god nok informasjon om hva de bruker opplysninger til, og hva de kommer til å bruke de til i fremtiden.
Det er flere store land i Europa som planlegger rettssaker mot Google, nettopp fordi de opplysningene de oppgir, ikke er gode nok, sier Thon.

– Internett er basert på tillit

Grønbech sier at Google ikke har innsyn i opplysninger, med mindre bedriftene selv vil dele de med dem.

Google og andre store aktører har blitt anklagede for å ha lekket opplysninger i Snowden-saken i USA. Dette er hverken bevist eller sant, understreker Grønbech. Han sier at kun i saker hvor det finnes en rettslig kjennelse, vil Google gi informasjon til myndighetene.

– Google deler ikke noen informasjon med noen, hverken myndigheter eller noen andre, sier Grønbech.

– Hele internett er basert på tillit. Dersom folk slutter å ha tillit til aktørene på nettet, om det gjelder Google, Facebook, eller nrk.no og alle andre, da vil folk slutte å bruke det, sier Grønbech.