T-pad: – Nå må Apple passe seg

Apple og Samsung får en ny nettbrettkonkurrent som slår dem betraktelig på pris. T-pad fra Tromsø skal prøve å kapre en del av det voksende markedet.

T-Pad

T-paden skal først være et supplement til I-pad og Samsungs nettbrett, men gründerne vil presse markedsleder Apple på sikt.

Foto: Insentivia AS arkiv

Tall fra elektrobransjen i sommer, viser at nettbrett går forbi PC-salget. Nå hiver gründere Jon Anders Haug og Joachim Børresen seg inn i markedet etter å ha utviklet T-paden siden 2011.

– T-paden gjør jo ingenting annet enn de andre merkevarene, men koster jo halvparten av prisen, sier Haug.

Unikt gründerprosjekt

T-paden bruker Android-systemet, og er en åpen plattform med ingen aktive sperrer i forhold til utbygging av minne, eller bruk av programvare eller filformater.

Tromsø-nettbrettet er utviklet sammen med andre studenter på Universitetet i Tromsø.

De har også fått hjelp av kommunen og firmaet Norinnova, som spesialiserer seg på kommersialisering av ny teknologi.

– De har jo et pågangsmot som er langt over normalen, men det er jo et unikt gründerprosjekt de har gjort. Ved å gjøre markedsundersøkelser på finn.no først, har de sjekket markedet og behovet før de lanserer produktet, sier Bård Hall som er administrerende direktør i Norinnova.

– Så gjorde de veldig gode avtaler i Kina etterpå, som sørger for at de vil gjøre det bra, legger Hall til.

IT-eventyr

T-pad flere vinkler

T-paden finnes i flere størrelser fra syv til ni tommer, i tillegg til en miniutgave.

Foto: Insentivia AS arkiv

– Det er kjempegøy å bygge opp et IT-eventyr i Norge. Det var en trend vi ikke kunne la gå ifra oss, sier Haug.

NRKs teknologiekspert Anders Hofseth fra NRKbeta.no, roser gründere.

– Kjempemodig at de går for dette. Det er definitivt det første nettbrettet i Nord-Norge, og jeg tror også det er det første norske nettbrettet i moderne tid, sier Anders Hofseth på NRKbeta.no.

Kan konkurrere

– Men kan T-Pad konkurrere med I-pad?

– Spør du nordmenn så er det dobbelt så mange som har I-pad som har resten av konkurrentene har til sammen. Så den dominansen er nok ikke mulig å knekke, men det er fult mulig å konkurrere med resten av produsentene, mener Hofseth.

– Vi er nok mer et supplement i starten, men Apple skal definitivt passe seg på sikt, ler Børresen.

Har dere fått noen reaksjoner fra Apple på navnevalget?

– Vi har ikke fått noen reaksjoner fra Apple på det. Hvorfor skulle det ikke være lov å bruke bokstaven T, tenker vi da. Det er ikke noe som har falt meg inn en gang, sier Haug.