Ved Statens vegvesen sin kontroll på finskegrensa ved Kivilompolo i forrige uke ble 124 tyngre kjøretøy kontrollert.
Ut av disse ble 4 kjøretøy nektet videre kjøring inn i Norge, på grunn av at de kjørte med sommerdekk.
Tre var finske kjøretøy, mens et var fra Norge. Et av de finske kjøretøyene som ble stoppet torsdags kveld, skilte seg derimot ut.
Falsk merke på dekkene
– Når vi tok kontroll av kjøretøyet viste det seg at fire av de seks dekkene på tilhengeren hadde merking som vi stilte spørsmål ved, sier Jørn Simonsen som er seksjonsleder for Utekontrollseksjonen i Statens vegvesen Region nord.
Det tok ikke lang tid for kontrollørene å avsløre at det var sommerdekk som var merket om til godkjente vinterdekk.
– Etter kort tid kunne vi avdekke at han hadde gjort en merking som gikk ut på at innpregingen i gummien på dekksiden var gjort innover, mens fabrikantene gjør det motsatt.
Det samme gjaldt også to av dekkene på selve kjøretøyet, som endte med at sjåføren fikk 4500 kroner i gebyr etter hendelsen og nektet videre kjøring inn i Norge.
– I Finland var disse dekkene helt godkjent og lovlige, men sjåføren valgte å kjøre tilbake til Finland igjen, forteller Simonsen.
Nye regler for dekk
Fra 1. januar innførte Samferdselsdepartementet nye dekkforskrifter, som sørget for påbudt bruk av vinterdekk på tunge kjøretøy.
Dette skjedde etter at utenlandske vogntog på dårlige dekk gjentatte ganger skapte farlige situasjoner på norske vinterveier. Forrige vinter stengte utenlandske vogntog E6 over 200 ganger.
De nye dekkforskriftene, som ble omdiskutert, tilltok dekk merket med «M+S» (Mud and snow).
Det er disse merkene som var blitt forfalsket på det finske kjøretøyet.
Første gang tatt i kontroll
Fra 1. oktober og ut i april utfører vegvesenen kontroller ved grenseovergangene, hvor det fra 15. november sjekkes om dekkene er merket med «M+S», samt påkrevde kjettinger.
Falsk merking som i dette tilfellet, var en førstegangsopplevelse.
– Vi har i noen tilfeller sett merkinger som ikke har vært gjort av produsent og som sånn sett har vært falsk merking, men det er første gang i kontrollsammenheng at vi her oppe i nord har avdekket det på en slik måte, sier Simonsen.
Han frykter derimot ikke at dette vil bli et utbredt problem utover vinteren.
– Vi vil nok få noen eksempler på det og noen tilfeller, men på den annen side har vi et fokus på dette og vi slår så hardt ned på det, at det spres en oppfatning i lastebil-miljøet om at slik gjør man ikke.