Hopp til innhold

Lagde falske merker for å komme inn i Norge med sommerdekk

En finsk sjåfør ble stoppet på grensen med falske vinterdekk.

Falsk merking på trailer

Kjøretøyet hadde merket sommerdekkene med «M+S», noe som skal gjøre de godkjent for vinterføret i Norge etter 15.november.

Foto: Statens Vegvesen

Ved Statens vegvesen sin kontroll på finskegrensa ved Kivilompolo i forrige uke ble 124 tyngre kjøretøy kontrollert.

Falsk merking

Dette dekket er regummiert av en fabrikk i Finland, og er et lovlig merket dekk.

Foto: Statens vegvesen

Ut av disse ble 4 kjøretøy nektet videre kjøring inn i Norge, på grunn av at de kjørte med sommerdekk.

Tre var finske kjøretøy, mens et var fra Norge. Et av de finske kjøretøyene som ble stoppet torsdags kveld, skilte seg derimot ut.

Falsk merke på dekkene

– Når vi tok kontroll av kjøretøyet viste det seg at fire av de seks dekkene på tilhengeren hadde merking som vi stilte spørsmål ved, sier Jørn Simonsen som er seksjonsleder for Utekontrollseksjonen i Statens vegvesen Region nord.

Det tok ikke lang tid for kontrollørene å avsløre at det var sommerdekk som var merket om til godkjente vinterdekk.

Falsk merking

Totalt seks av dekkene på det tunge kjøretøyet var merket med falske gummierte merker som gikk innover i dekkene.

Foto: Statens vegvesen

– Etter kort tid kunne vi avdekke at han hadde gjort en merking som gikk ut på at innpregingen i gummien på dekksiden var gjort innover, mens fabrikantene gjør det motsatt.

Det samme gjaldt også to av dekkene på selve kjøretøyet, som endte med at sjåføren fikk 4500 kroner i gebyr etter hendelsen og nektet videre kjøring inn i Norge.

– I Finland var disse dekkene helt godkjent og lovlige, men sjåføren valgte å kjøre tilbake til Finland igjen, forteller Simonsen.

Nye regler for dekk

Fra 1. januar innførte Samferdselsdepartementet nye dekkforskrifter, som sørget for påbudt bruk av vinterdekk på tunge kjøretøy.

Dette skjedde etter at utenlandske vogntog på dårlige dekk gjentatte ganger skapte farlige situasjoner på norske vinterveier. Forrige vinter stengte utenlandske vogntog E6 over 200 ganger.

De nye dekkforskriftene, som ble omdiskutert, tilltok dekk merket med «M+S» (Mud and snow).

Det er disse merkene som var blitt forfalsket på det finske kjøretøyet.

Kontroll Kivilompolo

Ved Statens vegvesen sin kontroll på finskegrensa ved Kivilompolo i forrige uke ble 124 tyngre kjøretøy kontrollert.

Foto: Statens vegvesen

Første gang tatt i kontroll

Fra 1. oktober og ut i april utfører vegvesenen kontroller ved grenseovergangene, hvor det fra 15. november sjekkes om dekkene er merket med «M+S», samt påkrevde kjettinger.

Falsk merking som i dette tilfellet, var en førstegangsopplevelse.

– Vi har i noen tilfeller sett merkinger som ikke har vært gjort av produsent og som sånn sett har vært falsk merking, men det er første gang i kontrollsammenheng at vi her oppe i nord har avdekket det på en slik måte, sier Simonsen.

Han frykter derimot ikke at dette vil bli et utbredt problem utover vinteren.

– Vi vil nok få noen eksempler på det og noen tilfeller, men på den annen side har vi et fokus på dette og vi slår så hardt ned på det, at det spres en oppfatning i lastebil-miljøet om at slik gjør man ikke.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark