Også Widerøe har lagt på billettprisen fra 1. april, slik at de ikke risikerer å tape på forhåndssolgte reiser.
Flypassasjeravgiften har vært på høring og skal etter planen innføres 1. april, men det er usikkert om det blir noe av den. Mange har protestert og hevdet at miljøeffekten er null.
Flyselskapene forholder seg ulikt til avgiften, og SAS har is i magen. Men:
– Dersom flypassasjeravgiften økes, får SAS en ekstrakostnad på 800 millioner kroner. Folk snakker om at avgiften bare er på 88 kroner, men det er mer enn vi har i gjennomsnittlig fortjeneste på våre billetter, sier Knut Morten Johansen i SAS.
Subsidierte ruter
Også SAS vil se seg nødt til å øke prisene dersom avgiften blir innført. Det kan få konsekvenser for tilbudet i nord.
– Økte billettpriser vil trolig føre til nedgang i antall reisende. Vi frykter at det kan føre til at vi blir nødt til å redusere antall avganger. Da er det særlig rutene med dårligst margin i Nord-Norge som står i fare, sier Johansen.
– Det gjelder spesielt tidspunkt på dagen hvor det allerede er ganske marginalt. Flyreiser i finnmarksregionen er allerede kryss-subsidiert ganske mye.
Foreløpig har SAS kun kuttet tre flyvninger utenlands, men Johansen sier det kan bli aktuelt å kutte også i Troms og Finnmark dersom trafikken går ned.
Norwegian er forberedt på at rutekuttet i Alta bare er en start.
– Vi kan ikke utelukke at flere ruter blir berørt dersom avgiften innføres, sier Lasse Sandaker Nielsen i Norwegian.
Rammer reiselivet
Det var Altaposten som først fortalte at Norwegian til sommeren kutter en av de tre daglige avgangene til byen.
– Vi var stygt redd for at denne flyseteavgiften kunne få noen konsekvenser for distriktene og Nord-Norge, sier leder Karianne Rygh Hjortdal i Alta næringsforening.
Hjortdal har selv vært i kontakt med Norwegian for å prøve å endre på avgjørelsen om å fjerne en daglig avgang til Oslo.
– Vi synes det er veldig uheldig. Det er viktig for Alta å ha direkterute til Oslo og gode flyruter for næringslivet, innbyggerne og ikke minst reiselivet.
– Kynisk
Fylkespolitiker for SV, Johnny Ingebrigtsen, lar seg provosere av flyselskapene.
– De er kyniske, sier Ingebrigtsen.
Han mener innføring av passasjeravgiften er uhørt, fordi man i nord ikke har tog som et alternativ, og at det er spesielt urimelig å øke billettprisene allerede nå.
– Alle reagerer jo på at de skal ta inn pengene før avgiften i det hele tatt er begynt å virke.