«På grunn av den nåværende situasjonen er det mange som ringer oss. Den preliminære ventetiden er minst én time», forklarer den rolige robotstemmen som bemanner SAS' kundetelefon.
– Telefon var helt håpløst, forteller Håvard Gjerseth fra Troms. Det var timevis for å komme gjennom, og halvparten av gangene ble linja brutt før man faktisk kom gjennom.
Familien hans skulle til Storbritannia for å besøke besteforeldrene til Gjerseths barn. Mens kona og datteren ble sittende fast i Oslo, kom sønnen seg aldri avgårde fra Tromsø.
Heller ikke gjennom andre kommunikasjonskanaler nådde de fram.
– Kommunikasjonslinjene inn til SAS var veldig sprengt. Man kunne legge inn noe på Facebook-siden deres og så etter noen dager kom det kanskje et svar på det du har spurt om.
Familien til Gjerseth er ikke alene.
Mange opplever nå vansker med å komme i kontakt med det kriserammede selskapet etter streiken som skapte kaos for ferierende nordmenn denne sommeren.
– Det virker ikke som om de er opptatt av å hjelpe kundene. Det virker som at de håper folk vil gi opp, eller at de gjør det så vanskelig som mulig å få pengene tilbake, sier Gjerseth.
Har krav på mange tusen
Etter at streiken tok slutt, er det mange som sliter med å få tilbake pengene de har krav på.
Jurist i Forbrukerrådet, Thomas Iversen, sier til NRK at de den siste tiden har mottatt mer enn 500 klager som angår flyselskapet.
– Vi har hørt om mange som sliter med å komme gjennom på kundeservicetelefonen. De har sittet veldig lenge og venta, og deretter fått samtalen sin brutt, forteller han.
– Hvis du har lagt ut for hotell, mat og drikke, og flybilletter hjem, så skal du i utgangspunktet ha alt dette dekket, forteller Iversen.
Da må du sende et krav til SAS via et skjema og legge ved kvitteringer.
Gjerseth i Troms sier han faller solid inn i kategorien av folk som har hatt store utgifter som følge av innstilte SAS-fly.
Med nye flybilletter og hotell anslår han utgifter på minst 20 000. Da er ikke mat og drikke tatt med i regnskapet.
– Man skulle jo tro at det var automatikk i at dersom de har kansellert et fly, så skulle de pengene (for flybilletten, journ.anm.) også bli returnert, mener Gjerseth.
Systemet på SAS sine nettsider har heller ikke fungert, sier han.
– Det er veldig innfløkt å finne på nettsidene deres, synes jeg da. Da datteren min skulle prøve å få tilbake pengene for sine billetter var det stort sett bare feilmeldinger hun fikk. Vi forsøkte mange forskjellige nettlesere, men ingenting nyttet, sier han fortvilet.
SAS svarer
Tonje Sund, som er pressesjef i SAS, sier til NRK at alle som har krav på refusjon fra selskapet skal få det.
Men på grunn av de flere tusen innstilte avgangene i forbindelse med streiken, vil det ta tid, forklarer hun.
Hun sier selskapet beklager dette.
Forbrukerrådet sier de vil følge opp klagestormen.
– Jeg forventer at SAS rydder opp og behandler kravene i tur og orden. Slik at de som har et gyldig krav mot SAS skal få pengene sine, avslutter forbrukerjurist Thomas Iversen.