Kommunelege i Vadsø og tillitsvalgt i Finnmark legeforening, Britt Larsen Mehmi, mener det er urovekkende at ambulanseflyene sto på bakken.
– Det var ubehagelig. Det å vite at det ikke er ambulansefly tilgjengelig i Finnmark er ikke greit. Heldigvis har vi kunnet lene oss på Forsvarets helikopter. Det berger situasjonen helt klart.
Julaften og første juledag fikk luftambulanseoperatøren Babcock inn sykemeldinger fra én sykepleier og sju av ti piloter. Det førte til at alle flyene i Finnmark stod på bakken torsdag.
Mehmi etterspør derfor ordninger som sørger for at beredskapen kan opprettholdes til tross for sykdom.
– De må ha alternativer. Hvis man får sykdom i tjenesten må man kunne sette inn annet personell raskt sånn at vi ikke har beredskapsavbrudd. Det må vi kunne forvente i en så viktig tjeneste.
– Jeg kan for eksempel ikke stenge Vadsø legevakt hvis legen blir syk. Da må jeg finne noen andre som kan jobbe. Dette stusser vi på at har tatt så lang tid å få til.
Forutsigbarhet som forutsetning
Kommunelegen forteller at hun ikke fikk beskjed om at flyene sto på bakken, men at hun fikk vite det da hun selv sjekket luftambulansens hjemmesider, noe hun gjør hver morgen.
Hun mener forutsigbarhet er viktig i en samfunnskritisk tjeneste.
– Jeg sjekker hjemmesidene til luftambulansetjenesten hver morgen. Rett og slett for å følge med fordi jeg vet at informasjonen kommer kun der.
– Akkurat i dag ser det ut som om at flyene er operative, men vi aner ikke hvordan de neste timene blir. Eller hvordan de neste dagene blir. Det endrer seg hele tiden. Dette er ikke greit. Det er en samfunnskritisk tjeneste og den må være forutsigbar, sier Mehmi.
Hun forteller og om konsekvensene av å ha en svekket tjeneste.
– Heldigvis har det vært rolig disse dagene, men det er bare flaks. Det kunne vært fullstendig kaos. Dette er en beredskap som skal være på plass til enhver tid, uavhengig om det skjer noe. Hadde det skjedd noe stort hadde vi fått problemer.
Lite å gjøre med sykdom
Driftsleder i Babcock, Hilde Sjurelv, sier det er lite man kan gjøre når sykdom inntreffer. Hun forteller at det er viktig at de iverksetter tiltak for å ivareta tjenesten.
– Vi har selvfølgelig kommet i en svært krevende situasjon når syv av ti piloter er syke i Alta og Kirkenes. Det er ingen ting annet å gjøre enn å akseptere det, ta vare på mannskapet og sørge for at vi får ny besetning på bena som er friske og i stand til å ivareta tjeneste, sier Sjurelv.
– Tror du dette kan være en aksjon fra pilotene sin side?
– Det spekulerer ikke vi i. Vi har et mannskap som har vært syke, og da må vi ta vare på mannskapet vårt. Den typen spekulasjoner hører hjemme en helt annen plass.
– Flyene er smittevasket og vi har desinfisert basene og skilt de som er syke fra dem som er friske, slik at de ikke omgås og smitter hverandre. Det er de tiltakene vi har iverksatt nå.
– Ikke overrasket
Mehmi er ikke overrasket over at beredskapen igjen har fått seg en knekk, og mener det er symptomatisk for at luftambulansetjenesten ikke er solid nok.
For henne er det irrelevant hvem som leverer, så lenge tjenesten leverer slik den skal.
– Vi var ikke overrasket at det skjedde mer på denne fronten, at det har blitt mer uforutsigbart. Dette var forventet for oss.
– Egentlig spiller det ingen rolle hvem som er operatør i denne sammenhengen. Poenget for oss som jobber på bakken er at flyene ikke er der og det er det som er viktig. Uansett hva som ligger bak.