Hopp til innhold

Krever at regjeringen trekker tilbake nye miljøregler for Svalbard

Reiselivet frykter alvorlige konsekvenser for sysselsettingen i Longyearbyen om forslagene blir vedtatt.

Skuterkjørere på Tempelfjorden, Svalbard

Skuterturister på Tempelfjorden på Svalbard. Dette synet kan bli langt sjeldnere i fremtiden.

Foto: Rune Nordgård Andreassen / NRK

Reiselivet i Longyearbyen krever at regjeringen trekker tilbake to omfattende forslag om reguleringer av ferdselen på Svalbard.

Ifølge Visit Svalbard vil tiltakene ha så stor inngripen i reiselivsaktiviteten, at det vil få store konsekvenser for sysselsettingen.

– Forslagene bærer preg av hastverksarbeid. Det gir stor usikkerhet rundt rammebetingelsene for reiselivet og det øvrige næringslivet, sier daglig leder Ronny Brunvoll.

Vil dempe belastningen på naturen

Det var Solberg-regjeringen som i januar 2020 varslet nye grep for å dempe belastningen på naturen på Svalbard. Blant annet ble det vist til at dagens regelverk ikke er tilpasset turistveksten de siste åra.

Svalbard

Turister på besøk i den russiske bosettingen Barentsburg på Svalbard.

Foto: Linda Pedersen / NRK

Tidligere i høst ble derfor to nye reguleringsforslag sendt ut på høring. I utkastet til nye miljøregler foreslås blant annet dette:

  • Begrense antallet steder hvor turister kan gå i land på Svalbard.
  • Innføre passasjergrense på 200 for skip som skal operere i verneområdene på Svalbard.
  • Forby skutertrafikk på sjøisen i flere fjorder.
  • Skjerpe forbudet mot å oppsøke isbjørn, og innføre et avstandskrav på 500 meter.
  • Forby bruk av droner i verneområder.

I tillegg foreslår Justisdepartementet å skjerpe reglene for sikkerhet på tur.

Blant annet må alle guider gjennomgå en grundig sertifisering før de får lov til å ta turister med på tur på Svalbard. Det skilles ikke på om en guide skal på en timelang skutertur rundt Longyearbyen, eller en 14 dagers pulkekspedisjon på langs av Svalbard.

– Inngripende forslag

Ronny Brunvoll i Visit Svalbard sier han forstår bakgrunnen for de foreslåtte regelendringene. Han mener likevel konsekvensene for næringsliv og lokalsamfunn er helt fraværende.

– Det er to svært inngripende forslag som ikke er satt i sammenheng. Forslagene tar heller ikke innover seg kompetansen som det lokale reiselivet har bygd opp gjennom 30 år. Det har vært svært få overtramp med tanke på kulturminner og miljø, sier han.

Ronny Brunvoll, daglig leder i Visit Svalbard

Ronny Brunvoll, daglig leder i Visit Svalbard

Foto: Ida Louise Rostad / NRK

Også Svalbard Næringsforening stiller seg bak kritikken. Det gjør også Aeco som organiserer ekspedisjonscruiseselskapene i Arktis.

Administrerende direktør i Aeco, Frigg Jørgensen, har allerede fått signaler fra rundt halvparten av sine 70 medlemmer om at Svalbard kan bli droppet som reisemål.

– Forslagene rammer vår del av næringen svært hardt. Det vil medføre store økonomiske og praktiske konsekvenser, sier Jørgensen til NRK.

Styreleder i Svalbard Næringsforening, Terje Aunevik, frykter også konsekvensene. Han viser til at næringslivet på Svalbard er tett sammenvevd.

– Vareforsyningen til reiselivet er for eksempel med på å opprettholde fraktrutene til Svalbard, sier Aunevik.

Lokalstyreleder Arild Olsen frykter forslagene kan føre til redusert aktivitet i Longyearbyen. Det mener han i verste fall kan få betydning for norsk tilstedeværelse på Svalbard.

– Det er en uklok strategi å rulle ut et lovverk som opplagt vil spenne bein for andre mål i svalbardpolitikken, sier Olsen.

Arild Olsen

Lokalstyreleder Arild Olsen håper den nye regjeringen trekker forslagene tilbake.

Foto: Rune Nordgård Andreassen / NRK

Krever nye utredninger

Høringsfristen for de to forslagene går ut på nyåret. Men allerede nå krever både Visit Svalbard, Aeco og Svalbard Næringsforening at den nye regjeringen gjennomfører utredningene på ny.

– Vi ber myndighetene trekke forslagene tilbake, og gjøre prosessen ordentlig. Ikke minst må de finne ut hva de samlede konsekvensene vil være, sier Ronny Brunvoll.

NRK har bedt om kommentarer fra Justisdepartementet. De har foreløpig ikke svart. NRK har også kontaktet Klima- og miljødepartementet. De sier at et svar vil ta tid på grunn av klimatoppmøtet i Glasgow.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark