Det er ingen store endringer i flyrutene i Finnmark, bortsett fra at anbudet tar høyde for at flyplassen i Vardø kan bli lagt ned.
– Dårligere komfort har liten betydning
Departementet ber om anbud både med fly med minimum 30 seter og trykkabin og mindre fly med minimum 15 seter uten trykkabin. De mindre flyene vil nok tilby dårligere komfort enn de større flyene, men dette har liten betydning mener Ole Steinar Østlyngen, som er daglig leder i Arctic Air i Alta.
Østlyngen og flyselskapet Arctic Air har arbeidet lenge med å overbevise beslutningstakere om at mindre fly kortbanenettet er et gode for folk i Finnmark. I anbudsinnbydelsen som ble sendt ut i dag har Østlyngen fått gehør for å prøve ideen. Han er glad for at departementet åpner for bruk av mindre fly på kortbanenettet i Finnmark, og mener det kan bety billigere flyreiser og flere avganger.
Lavere priser
Departemenetet forutsetter da også at mindre fly både skal gi lavere priser og flere avganger. Altså like mange flyseter. Departementet mener at mindre fly skal gi omlag 200 kroner lavere pris på strekningen Mehamn-Alta.
Utover dette er det ikke lett å få øye på noen store endringer. Som ventet tar departementet høyde for at stortinget kan følge forslaget fra regjeringen og legge ned tre flyplasser i landet, blant annet Vardø.
Med å foreslå bruk av fly med 15 seter uten trykkabin ønsker departementet å øke konkurransen om rutene i Finnmark.
Widerøe vil konkurrere
Produktsjef i Widerøes Flyveselskap, Sverre Sletten, sier at selskapet regner med å kunne konkurrere om rutene i Finnmark selv om det åpnes for mindre fly. – Departementets åpning for å betjene kortbanenettet i Finnmark med mindre fly er en konkurranseutfordring, sier han.