Arbeidet pågår nå i Samferdselsdepartementet med å forberede et nytt anbud for regionale ruteflyginger i Nord-Norge. Det skal gjelde fra 1. april 2017. Widerøe har i dag enerett på alle disse flyrutene i landsdelen.
Departementet mottok i sommer et forslag for anbudsprosessen fra konsulentselskapet Møreforsking.
Møreforsking anbefaler å fjerne gamle krav om flystørrelse i anbudsutlysningen. På enkelte av flyrutene anbefaler konsulentene også å gå ned på kravet om antall seter.
Mange reaksjoner
Forslaget har vært ute på høring. Det er kommet inn mange reaksjoner. Klassekampen belyste denne saken sist lørdag. Avisa skriver at forslaget om færre krav til størrelse og standard på flyene får hard medfart.
– Vi tror flytilbudet i Nord-Norge kan bli dårligere i noen tilfeller, sier administrerende direktør i NHO Luftfart, Torbjørn Lothe.
Widerøe mener at manglende krav til flystørrelse og trykkabin kan få store konsekvenser for flytilbudet.
Flere krav fra Troms
Det aller meste av flytrafikken i Norge drives kommersielt. For å sikre et godt flytilbud over hele landet, kjøper staten transport på flyruter som ikke kan drives bedriftsøkonomisk lønnsomt.
Disse flyrutene er hovedsakelig på Vestlandet og i Nord-Norge.
Fylkesrådet i Troms har også engasjert seg. Fylkesråden for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo krever at et anbud inneholder krav til kvalitet. Det må ikke utelukkende bli et krav om pris.
– Krav til trykkabin, kabinpersonale, toalettfasiliteter må inngå i anbudsutlysningen for ny avtaleperiode, sier Prestbakmo.
Hva med posten?
Mye post sendes med flyene. Dette kommer også til å bli en vanskelig sak i framtida.
Stortinget har bestemt at Posten skal slutte å levere post på lørdag. Det er ikke bestemt når den nye postloven trer i kraft og hva som skjer med ombæring av aviser.
Dette kan få betydning for ruteopplegget. Det kan eksempelvis på lørdager blir færre avganger i Nord-Norge. Og i forslaget fra Møreforsking er det ingen krav til frakt av post fra 2017.
Fylkesrådet i Troms har forståelse for at Posten har behov for å frakte A-post til tider som ikke alltid har sammenfall med rutetidene i dag ut fra Tromsø til Finnmark. Ut fra en totalvurdering er det likevel persontransporten som må ha forrang, mener tromspolitikerne.
Ny rute fra Sørkjosen
Det har mange ganger vært en hard kamp om antall flyruter som skal trafikkere i landsdelen.
Troms fylkeskommune vil at det fra Sørkjosen settes opp en ekstra flyvning fra mandag til fredag som ivaretar behov for videre forbindelse til Oslo.
Det er også et krav om at Evenes får 4 daglige avganger til-/fra Tromsø, fra dagens 2 mellom mandag-fredag.
Dette vil ivareta økt reisebehov som følge av befolkningsvekst, Universitets-/høyskolefusjon mellom Tromsø, Harstad og Narvik, og nedleggelsen av Framneslia flyplass i Narvik fra 2017. Setekapasitet vil derfor måtte fordobles i ukedagene.
Kan gå ut over båtruta
Fylkesråd Prestbakmo sier at det har vært en svak nedgang på antall passasjerer på hurtigbåtruten mellom Harstad og Tromsø.
En økt frekvens på flyvningen kan forsterke dette.
Færre passasjerer kan igjen medføre reduserte inntekter og økt behov for tilskudd eller økte billettpriser.
Vil ha lavest anbud
Samferdselsdepartementet vil lyse ut anbudene til våren. Når det tildeles enerett i forbindelse med statens anbud på regionale flyruter, vil kontraktene normalt tildeles flyselskapene som tilbyr tjenesten til den laveste kostnaden for staten.
Det er rene ord for pengene, fordi staten ønsker å spare penger på flyrutene som Nord-Norge er helt avhengige av.
Nå har utenlandske selskaper forsøkt å komme inn på det nordnorske kortbanenettet tidligere.
Det danske flyselskapet Danish Air Transport (DAT vant først anbudsrunden om å fly passasjerer mellom Bodø og Narvik og Bodø og Lofoten. Widerøe klaget fordi de mente Danish Air ikke tilfredsstilte kravene til sikkerhet, og Samferdselsdepartementet omgjorde beslutningen.
Det danske flyselskapet mente Samferdselsdepartementet skapte en monopolsituasjon på kortbanenettet i Nord-Norge ved å kreve satellittbasert innflyging. Danskene anla sak, men tapte i tingretten.
«Hard landing»
Nå får vi se hvem som vil levere anbud når den tid kommer. Det kan bli mange mindre selskaper som byr på deler av rutene.
Derfor kan det bli en «hard landing» dersom anbudene ikke inneholder klare krav om hva slags flytyper som skal brukes. Det er viktig for komforten og for pasienter som reiser med fly.
– Men den viktigste grunnen er regularitet i flyene. Et fly trenger trykkabin for å kunne fly i uvær, og uten dette vil flyet av sikkerhetsmessige årsaker bli stående på bakken, sier informasjonssjef Silje Brandvoll i Widerøe til Klassekampen.
Widerøe slåss for sine interesser. Det kan selvfølgelig komme opp dyktige konkurrenter, men nå blir det viktig å følge med hva slags krav det stilles til flyene.