Sannsynligvis vil Røkke bare drive filetproduksjon i Hammerfest og Båtsfjord, mens han vil leie ut anleggene i Mehamn og Vardø.
Ingen forpliktende planer
Av søknaden framgår det ingen konkrete, forpliktende planer om drift av de fire filetanleggene Røkke får tilgang til hvis myndighetene sier ja. Men den er full av gode intensjoner.
Om anleggene i Mehamn og Vardø heter det:
"Aker Seafoods vil (...) forhandle med lokale samarbeidspartnere om eventuell etablering av komplementære industriaktiviteter i Mehamn og Vardø."
I klartekst betyr det at Aker Seafoods selv ikke skal drive i Mehamn og Vardø, men leie anleggene til andre. Men heller ikke det er sikkert, bare eventuelt.
Ber myndighetene vurdere leveringsplikten
I søknaden ber dessuten Aker Seafoods myndighetene vurdere om leveringsplikten på fartøyene de overtar, kan justeres, "slik at større fleksisbilitet oppnås med tanke på leveringsalternativer innenfor regionen Øst-Finnmark", heter det.
Dette betyr at Aker Seafoods ønsker å løsrive trålerne fra bestemte anlegg, og omdefinere den til en regionforpliktelse. Det vil gjøre det mulig for Aker Seafoods å levere fisken der selskapet velger å drive filetproduksjon. I går sa direktør Yngve Myhre til NRK at selskapet tar sikte på drive filetproduksjon i Båtsfjord, og Kjøllefjord.
Drift kun i Båtsfjord og Hammerfest
Dermed tyder alt på at Aker Seafoods overtakelse av West-Fish kun vil gi drift på ett anlegg i tillegg til Hammerfest. Og Røkke selv vil dermed mest sannsynlig kun ha anlegg i Båtsfjord og Hammerfest. Dette er de to stedene i Finnmark som trenger aller minst en Røkke for å overleve.
Det betyr ikke at ikke Aker Seafoods kan bidra til at det kommer drift både i Mehamn og Vardø, men det er intet løfte. Dette forhold gjør det høyst underlig, at Finnmark fylkeskommune vil tilføre Røkke mange titalls millioner i et trålerselskap, der hovedeieren Røkke, bare skal drive på de to stedene i Finnmark som trenger minst til offentlig kapital.