Hurtigruten avhengig av et godt 2021 for å overleve

Hurtigruten er avhengig av at kundene ikke kansellerer reisene sine for 2021 for å overleve økonomisk. Det viser en lønnsomhetsvurdering NRK har fått tilgang til.

MS Finnmarken forlater Brønnøysund.

MS Finnmarken forlater Brønnøysund. Omtrent 80 prosent av de kommersielle inntektene i et normal tår for Kystruten kommer fra gjester utenfor Norden.

Foto: Gisle Solvoll

– Det er krevende å drive innen reiseliv i en global pandemi. Stadig flere røde land, strammere reiserestriksjoner og raske endringer påvirker oss og alle andre på kort sikt. Å reise føles langt unna for veldig mange akkurat nå.

Det skriver finansdirektør i Hurtigruten Torleif Ernstsen i en e-post til NRK.

Hurtigruten er avhengige av at kunder ikke kansellerer reisene sine for 2021 for å kunne overleve økonomisk. Det kommer frem i en fersk lønnsomhetsvurdering fra rederiet, til Samferdselsdepartementet.

– Samtidig ser vi at reiselysten er der. Interessen for reiser utover i 2021 er svært god, både for rutetrafikken og ekspedisjonscruise, spesielt fra andre kvartal. Bookingtallene utvikler seg positivt. Det er veldig bra for oss og de mange tusen menneskene som lever av reiseliv langs norskekysten. De fleste internasjonale gjestene utsetter bare reisen sin til neste år, sier Ernstsen.

– Trenger redningspakker

Ola Honningdal Grytten

Professor Ola Honningdal Grytten tror ikke 2021 blir et godt år for Hurtigruten, og at selskapet kan være ferdig uten statlig hjelp.

Foto: Helge Skodvin / Pressefoto

Rederiet har hatt et svært vanskelig år, og er hardt rammet av manglende inntekter som følge av koronapandemien. På toppen av dette kom smitteskandalen på MS Roald Amundsen.

Økonomiprofessor Ola Honningdal Grytten ved Norges Handelshøyskole er ikke overrasket over at 2021 kan bli et skjebneår for Hurtigruten. Han viser til at 2020 har vært et stort tapsår for hele reiselivsnæringen.

– Stor deler av næringen har i utgangspunktet ikke stor egenkapital. Om dette fortsetter til 2021 er det mange som stryker med.

Grytten tror Hurtigruten vil være avhengig av redningspakker for å overleve.

– De trenger virkelig et godt år. Alt tyder på at 2021 blir et svakt år, om ikke nødvendigvis like ille som 2020. Det er godt mulig at siste halvdel av 2021 blir bra, men det er ikke noe som tyder på at det blir godt nok til å redde Hurtigruten uten hjelp, sier han.

God likviditet

Roald Amundsen i kai i Breivika.

Håndteringen av koronautbruddet på MS «Roald Amundsen» førte til ei ripe i lakken for Hurtigrutens omdømme.

Foto: Tora Kyllingstad / NRK

Ifølge presentasjonen til Samferdselsdepartementet er den kortsiktige likviditeten til rederiet god. Hurtigruten har blant annet lånt over en milliard kroner i det internasjonale lånemarkedet.

– Det er klart likviditeten kan være god hvis du får et lån, men når pengene er oppbrukt så er Hurtigruten ferdig. Og de pengene kan Hurtigruten bruke opp i løpet av 2021 om det ikke kommer friske kroner inn, sier Grytten.

– Det er lite trolig at mange har lyst å forlenge et lån til Hurtigruten uten at det finnes en eller annen statlig garanti bak det, sier han.

Omtrent 80 prosent av Hurtigrutens kommersielle inntekter i et normalt år for kystruten kommer fra gjester utenfor Norden. Finansdirektør Ernstsen viser til utfordringen med at en stor andel av gjestene ikke kan reise til Norge fra hjemlandet sitt nå

Men han han øyner håp.

– Et stort flertall av dem som ikke får reist med oss, velger å flytte reisene sine til neste år fremfor å kansellere. Det er et veldig godt tegn, sier han.

Utsatte full drift

Hurtigruten opplyser at det har en større andel norske gjester i juli sammenlignet med det som er vanlig og det var veldig mange personer som reise korte turer. Som for eksempel fra mellom Bodø og Tromsø.

Hurtigrutens plan var opprinnelig å ha alle de 11 skipene på kysten i full drift innen slutten av september. Med på grunn av situasjonen i verden bestemte de seg i slutten av august for å ikke øke kapasiteten. Dette ble gjort i samråd med departementet.

I lønnsomhetsvurderingen står det at det «ikke økonomisk forsvarlig med dagens reiserestriksjoner å øke produksjonen».